Waar start jij als je iets nodig hebt?
Wist je dat de zoektocht naar een product of dienst voor de meeste mensen begint op Google?
Niet minder dan 94% van de Belgen gebruikt Google als standaard zoekmachine, dus bedrijven die hoog scoren in de Google ranking worden ook gevonden.
Het zou toch zonde zijn mocht jouw prachtige website dan niet naar boven komen in de organische zoekresultaten?
Of pas op pagina 18 in plaats van op de felbegeerde eerste plaatsen van pagina 1…
Zonder dat je hoeft te investeren in advertentiecampagnes kan je er ook voor zorgen dat ook jouw website hoger zal eindigen in deze ranking.
Dit hoeft jou dus geen eurocent te kosten, enkel wat tijd.
Weet echter wel dat je geen instant resultaat hoeft te verwachten; dergelijke ingrepen hebben hun tijd nodig.
Dit heeft te maken met het feit dat Google dagelijks miljarden websites scant en indexeert, en aan de hand van een ingewikkeld en geheim algoritme de ranking zal bepalen.
Reken op 3 maanden tot een half jaar alvorens je de eerste resultaten zal beginnen boeken.
Wil je toch resultaat op korte termijn? Dan is Google Advertising (SEA) wellicht toch meer iets voor jou.
Onderstaande tips zullen je in elk geval helpen hoger te scoren in de organische lijst van de Google zoekresultaten met jouw website op de lange termijn. (SEO)
Verbeter de pagina laadsnelheid
Bezoekers verwachten dat jouw website op zo kort mogelijke tijd wordt geladen, dit zagen we al in ons artikel “Ontdek de top 10 strategieën om jouw WordPress website sneller te maken!” rond het belang van een snelle website.
Google onthulde eerder dit jaar al dat intussen méér mensen mobiele apparaten gebruiken dan desktop computers voor hun zoekopdrachten, en dat de laadsnelheid een nog crucialere factor zal worden wanneer het gaat om de Google rankings van websites.
De snelheid van jouw website moet eigenlijk sowieso al prioritair zijn om de gebruikerservaring van jouw surfers te verbeteren, omdat veel mensen niet het geduld hebben om meer dan 3 tot 4 seconden te wachten om te wachten tot jouw website wordt geladen.
Meer en meer verkeer komt tegenwoordig van mobile devices; mensen die hun mobiel toestel onderweg gebruiken en die al zeker niet te lang willen wachten tot wanneer een webpagina eindelijk volledig geladen is.
Dus als jouw website niet snel genoeg laadt zal je potentiële klanten mislopen, omdat ze naar je concurrenten gaan bij wie de website wél snel genoeg laadt.
In de zomer van 2016 verklaarde Gary Illyes van Google dat de laadsnelheid van mobiele pagina’s een belangrijke factor zal vormen binnen het mobiel-vriendelijke algoritme.
Google wil zijn gebruikers immers de meest relevante en de meest gebruiksvriendelijke (lees: de snelste) resultaten aanbieden, zodat de tevreden surfer Google blijft gebruiken als zijn standaard zoekmachine.
Hou dus rekening met het feit dat je een zo kort mogelijke laadtijd nodig hebt voor jouw website, en werk hieraan om hoger te scoren met jouw website binnen de organische lijst van Google.
Maak een Google mijn bedrijf account aan
Lokale zoekresultaten zijn sinds enkele jaren prominenter aanwezig binnen Google, en dit zal alleen maar verder toenemen.
Ook dit komt vooral doordat meer en meer mensen de Google zoekmachine via hun mobiele telefoon gebruiken, en dat bijna 1/3 van alle mobiele zoekopdrachten ook een locatie bevat.
Dit betekent dat als jouw bedrijf een Google mijn bedrijfspagina heeft ingesteld, mensen jou sneller zullen terugvinden voor hun lokale zoekopdrachten.
Niet onlogisch, want ook hier schuift Google de surfer de meest relevante en de meest bereikbare oplossing naar voren…
Zelfs als je een groot bedrijf hebt met een nationaal hoofdkantoor maar ook lokale vestigingen, zullen surfers de lokale vestigingen zoeken.
Je snapt dus wel dat het belangrijk is dat ze dus zeker ook gescheiden geïndexeerd worden.
Zorg ervoor dat de informatie in jouw Google mijn bedrijfsvermelding compleet is, en dat deze zeker jouw bedrijfsnaam, logo, adres, en jouw contactgegevens bevat, alsook een link naar jouw website.
Dit helpt Google om jouw website beter te terug te vinden voor lokale zoekopdrachten.
Werk aan de inhoud
Als je veel bezoekers wil aantrekken, is het belangrijk dat je gaat werken aan de inhoud van jouw website.
Het is immers doordat Google weet wat er op jouw website te vinden is, dat ze die content ook kunnen tonen aan de surfer die op dat ogenblik op zoek is naar die specifieke informatie die jij te bieden hebt.
Om te beginnen moet je bij het webdesign van jouw individuele pagina’s rekening houden met specifieke trefwoorden. Keywords waarop surfers zullen gaan zoeken zeg maar.
Dit betekent echter niet dat je deze in elke zin dient te gebruiken, want dit herkennen zoekmachines dan weer als spamming.
Een tip is om de keywords te gebruiken in de titel en de eerste alinea van jouw pagina voor een hogere ranking.
Naast kwalitatieve content op de pagina’s kan je ook gaan bloggen.
Hiermee laat je niet alleen zien dat je een expert bent binnen jouw vakgebied, maar kan je ook weer keywords toevoegen waardoor de kans dat je gevonden wordt toeneemt.
Bovendien zal veel traffic naar jouw blogwebsite ervoor zorgen dat je voor Google weer wat relevanter bent, wat eveneens een positieve invloed heeft op jouw ranking.
Deel de links naar deze artikels op jouw sociale media, om op die manier mensen naar jouw website te halen, en ervoor te zorgen dat deze artikels door de lieve surfer hopelijk ook gedeeld worden.
Niet vergeten hé, onderaan dit artikel… 🙂
Zorg voor responsief webdesign
We zagen al dat mobiele zoekopdrachten exponentieel toenemen en deze trend zal zich ongetwijfeld verder blijven zetten.
Google weet dit ook en heeft hierdoor hun indexering aangepast, waardoor desktop niet langer hun prioriteit zal zijn.
Dit betekent dat het belangrijker is dan ooit om ervoor te zorgen dat jij een mobielvriendelijke website hebt als je op een prominente plaats wil voorkomen in de organische lijst van Google.
Een website met een modern en responsief ontwerp, die snel laadt, duidelijk te lezen is, waarop de surfer gemakkelijk kan navigeren en waarbij de gebruiker niet moet inzoomen om de inhoud van de website te zien.
De meeste WordPress thema’s hebben gelukkig vandaag de dag standaard een responsief webdesign, waardoor jouw WordPress website zich automatisch aanpast naar de schermgrootte van de surfer.
Google heeft ook een handige mobiele vriendelijke test die jou kan vertellen of jouw website is geoptimaliseerd voor mobiel, en biedt zelfs tips over hoe je jouw website kan verbeteren.
Je vind de test via deze link.
Titels en metabeschrijvingen
Ik kan het niet genoeg benadrukken: werk aan je titels en metabeschrijvingen.
Optimaliseer ze, en blijf dit doen.
Dit is zo belangrijk, omdat 1 van de basis critaria van Google relevantie is, en Google dus de meest relevante resultaten bovenaan zal plaatsen in de organische resultaten.
Als jij bijvoorbeeld zoekt op “hoe mollen bestrijden in de tuin” ga je toch niet klikken op een website over gordijnen?
Google zal dit dus ook niet tonen…
Als je ervoor zorgt dat de titel en metabeschrijvingen van jouw website en de content op jouw website precies omschrijft over wat het gaat, kom je op termijn gegarandeerd hoger in de ranking.
Een WordPress SEO plugin zoals Yoast bijvoorbeeld, kan jou hier fantastisch bij ondersteunen.
Zorg voor je backlinks
Andrey Lipattsev van Google bevestigde al dat links en content Google’s top 2 ranking factoren zijn.
De kwaliteit van de links is hierbij bepalend: een link naar jouw website zal bij voorkeur van een website moeten komen met een hoge autoriteit en die verband houdt met dat wat jij aanbiedt.
Het heeft dus geen enkele zin om in te zetten op het kopen van grote hoeveelheden backlinks bij gespecialiseerde bedrijven die jou de eerste pagina beloven in de organische resultaten.
Toegegeven; het is verleidelijk maar dit wordt gegarandeerd herkend en bestraft door Google.
Het gebruik van sociale media is bijvoorbeeld wél een goede manier om jouw website te delen.
De waarde van de link vanop sociale media is eerder gering, maar telt zeker wel mee.
Blijf relevante blogartikelen schrijven en post deze, waarna ze hopelijk ook door de lezers met een link naar jouw website gedeeld worden op hun sociale media.
Bijkomende link, en bovendien trek jij weer extra bezoekers aan…
Bedrijvengidsen en startpagina’s zijn niet alleen goed voor je lokale vindbaarheid, maar vaak kan je er ook een link naar je website op kwijt.
Omdat ze heel vaak gratis zijn, kan je er alleen bij winnen door jouw bedrijf aan te melden, toch?
Kwalitatieve content kan er eveneens voor zorgen dat andere bedrijven jouw artikels interessant genoeg vinden om ernaar te linken op hun website.
Je begrijpt dat dit is wat gaat doortellen voor Google.
Zeker als het gaat over een website met autoriteit; populair en met zelf een grote hoeveelheid aan backlinks.
Via de Google search console tool kan je perfect achterhalen hoeveel en welke backlinks jouw website op dit moment heeft.
Conclusie
Het volgen van bovenstaande strategieën is slechts de eerste stap naar het optimaliseren van jouw WordPress website in een betere weergave binnen de organische resultaten van Google.
Er zijn nog vele andere technieken om jouw website beter te laten scoren in de organische resultaten van Google.
Het is dan ook raadzaam om trends te blijven opvolgen, en continu te blijven werken aan de kwaliteit van jouw website en jouw SEO technieken.
Op die manier zorg je gegarandeerd voor resultaat.
Succes!