Hoe kom je bovenaan in Google?
Iedereen wil dat zijn pas afgewerkte website zo hoog mogelijk in Google terechtkomt.
Hoe kan dat eigenlijk?
Iedereen vraagt zich terecht af wat hij/ zij daar moet voor doen.
Op deze vraag bestaat echter helemaal geen pasklaar antwoord, laat staan een “gegarandeerde eerste plaats-formule”.
We leggen je hieronder verder uit waarom.
Iedereen wil bovenaan staan in Google
Natuurlijk streeft iedereen ernaar om zo hoog mogelijk in de Google ranking te staan.
Uiteraard is dit onmogelijk: de eerste pagina telt slechts 10 plaatsen in de organische zoekresultaten.
Velen vragen zich af hoe Google bepaalt wie er bovenaan komt te staan?
Google heeft daarvoor niet één criterium bedacht, maar een ingewikkeld systeem dat automatisch websites doorzoekt op een groot aantal cruciale elementen die Google belangrijk vindt.
Dit systeem is het Google algoritme.
Het Google algoritme wordt door de medewerkers van Google steeds verder doorontwikkeld en verbeterd.
Wat is voor Google belangrijk?
Google houdt het recept van zijn algoritme angstvallig geheim.
Diverse websites (schuldig 🙂 ) geven waardevolle SEO-tips over hoe je bovenaan in de ranking komt, maar deze informatie komt niet van Google zélf.
Google doet hier bewust geen mededelingen over om misbruik te voorkomen.
Iedereen gaat dan websites precies volgens de richtlijnen bouwen en dat is meteen ook de doodsteek van het systeem.
Het is immers onmogelijk dat iedereen bovenaan komt te staan in Google.
Inmiddels zijn er al meer dan 200 parameters waar Google rekening mee houdt.
Het is voor SEO-specialisten en website ontwikkelaars vaak een beetje koffiedik kijken om het exact te weten hoe Google denkt.
Nu hebben we wel een redelijk beeld over welke dingen voor Google belangrijk zijn.
Zo kan iedereen die zich verdiept in SEO- technieken in principe een goed scorende website maken.
Zo blijven goede content en keywords (in de tekst, titel, koppen) belangrijk.
Sociale media, zoals YouTube, Twitter, LinkedIn, Facebook, maar ook backlinks blijven belangrijk.
Ook blogposts blijven voornaam.
Deze kunnen op andere media worden gedeeld en terug linken naar je website.
Dankzij deze werkwijze krijgt je website na enige jaren een bepaalde autoriteit.
Het is ook bevorderlijk als mensen positieve beoordelingen (reviews) achterlaten.
De Googlebots zijn inmiddels zo slim dat ze een positief van een negatief bericht kunnen onderscheiden.
Het is absoluut cruciaal dat de Googlebots je website technisch goed kunnen doorspitten.
Je dient dus schone HTML-code te gebruiken, of – als je met WordPress werkt – een Thema en plugins van degelijke kwaliteit.
Bijkomende komen bijvoorbeeld de Meta en alt-tags niet zomaar uit de lucht vallen.
Google aandachtspunten
- Hoeveel bezoekers krijgt de website per maand?
- Hoe lang verblijven de bezoekers op de site?
- Komen bezoekers vaak terug op de site?
- Is de geboden content echt waardevol?
- Hoe lang zijn de artikelen of blogs? (een lengte van 1200 tot 2000 woorden doet het momenteel goed, terwijl het minimum voor een goede blog 300 woorden is.)
- Zijn er links naar sociale media?
- Worden er per artikel een paar specifieke keywords gebruikt?
- Wordt er gebruik gemaakt van foto’s of video’s?
- Gebruikt men een forum en gastenboek?
- Is de site technisch goed doorzoekbaar?
- Wat is de laadtijd van je site: traag of snel? (Dit is afhankelijk van de internetverbinding van je hosting provider)
Er bestaan zoals gesteld meer dan 200 andere parameters die allemaal een bepaalde score meekrijgen.
Je begrijpt meteen dat aan het ene aspect wellicht meer waarde wordt toegekend dan aan een ander element.
Hier komt uiteindelijk een score uit en dat getal bepaalt de ranking van de website in de zoekmachine van Google.
Al deze spelregels bij elkaar vormen het algoritme genoemd.
Je snapt meteen waarom dit regelmatig voor verbetering vatbaar is.
Het ultieme doel van Google is dat de gebruiker bij zijn of haar zoekopdracht altijd de meest relevante zoekresultaten als eerste ziet.
Wie “supermarkt” en “Leuven” intikt, wil bovenaan de supermarkten in Leuven zien, en niet die in Hasselt of Antwerpen.
Tijdens dit eeuwigdurend proces van finetuning, moet Google steeds opboksten tegen SEO-specialisten die de spelregels van Google tegen het bedrijf zelf gebruiken waardoor ze hoge rankings krijgen.
Uiteraard wil Google dat soort manipulatie praktijken vermijden, zonder afbraak te doen aan de parameters zelf.
Dit is niet eenvoudig en ook voor Google betekent dit vaak langdurig testen op nadelige neveneffecten.
Het Google algoritme verandert steeds
Iedere ontwikkelaar en SEO-specialist kijkt steeds angstvallig naar Google en de zoekresultaten (SERPS).
Iedere ontwikkeling kan namelijk grote gevolgen hebben voor de vindbaarheid van een website.
Een website met een hoge Google reputatie, tuimelt ineens naar pagina 25.
Je snapt zo dat SEO-specialisten op dat moment klachten krijgen van hun opdrachtgevers.
Bij blijven met de snel veranderende zaken door bijvoorbeeld regelmatig trainingen te volgen is dus key als zoekmachine specialist!
Google biedt trouwens zelf een pak gratis Marketing trainingen en zeer waardevolle Google certificaten aan.
Eigenlijk is het steeds erg hectisch in de wereld van de SEO-specialisten wanneer Google zijn zoekmachine nog maar eens ingrijpend verandert.
Specialisten zijn dan dag en nacht in de weer om de laatste aanpassingen van Google te proberen achterhalen.
Van een paar elementen weten we dat het blijvers zijn.
Zo zou Google wel gek zijn als ze nu opeens beweren dat content kwaliteit en autoriteit plots minder belangrijk zijn.
Content en autoriteit blijven te allen tijde cruciaal.
De Focus moet als websitebouwer dan ook in de eerste plaats naar de de kwaliteit voor de bezoekers gaan; niet naar het overmatig manipuleren van de zoekresultaten.
Succes!