Het belang van marketing als verkoper
Marketing is vandaag de dag belangrijker dan ooit geworden om succesvol te kunnen zijn als onderneming en verkoper.
De manier hoe een bedrijf zichzelf in de markt zet is werkelijk allesbepalend.
Het imago dat het bedrijf opbouwt, een degelijke website, in combinatie met klanten aantrekken via marketing kanalen waar jouw doelgroep te vinden is, is alvast het juiste begin.
Vissen in de juiste vijver en ervoor zorgen dat het beeld dat je als bedrijf wil uitdragen klopt met de idealen, de visie en de missie van het bedrijf.
Marketing omvat ook het onderhouden van intereactie met klanten via bijvoorbeeld sociale media of rating & review kanalen.
Marketing is dan ook een vak en niet iets waar je als ondernemer zomaar aan begint – of erger nog – uitbesteedt aan een 14-jarig neefje die “goed is met sociale media.”
Anno 2020 gaan klanten voor ze tot aankoop over gaan op zoek naar informatie over met wie ze zaken zullen doen.
Ze gaan op zoek naar gedetailleerde informatie, maar ook ervaringen van vroegere en huidige klanten.
en neem van me aan dat er vaak héél wat te vinden is.
Je snapt dat marketing hierdoor verder gaat dan het in de markt zetten van het bedrijf en de producten, maar ook betrekking heeft op de medewerkers van dat bedrijf.
Zeker over de commerciële medewerkers die met klanten in contact komen.
Ook zij vormen immers een deel van dat beeld dat de (potentiële) klant zich vormt.
Vaak nog vóór er ook maar enig contact is geweest.
Hoe ziet de markt jouw bedrijf?
Wat is het beeld dat Jan Modaal heeft over de onderneming waarvoor je werkt?
Wat is er allemaal terug te vinden op het internet als men gewoon de naam van het bedrijf even ingeeft op een zoekmachine als Google?
Het is kinderlijk eenvoudig om op 3 minuten tijd een mening te vormen en te beslissen of men zelfs maar tijd wil maken om over jouw bedrijf en producten te spreken.
Dus kan je er maar beter voor zorgen dat het beeld dat terug te vinden is, positief is.
Ik begrijp ook wel dat dit soort zaken meestal de verantwoordelijk is van anderen dan de verkopers.
Maar toch kan je ook als verkoper heel wat positiefs bijdragen.
Waarom ook eens niet met de mensen van marketing gaan praten? Als zij hun job goed doen, heeft dit impact op de kwaliteit en hoeveelheid van jouw leads, en dus de omzet.
Sales en marketing zijn een tandem en vullen elkaar aan.
Zorg er dan ook mee voor dat jouw bedrijf op de meest positieve manier naar buiten komt.
Jij bent als verkoper immers het visitekaartje.
Wat vinden potentiële klanten terug over jou als verkoper?
Ook dit is vandaag de dag belangrijker dan ooit.
Je bent naïef als je denkt dat de potentiële klant met wie je morgen een meeting hebt geen informatie over jou zal opzoeken.
Ook dit is vandaag eenvoudiger dan ooit en kan volledig anoniem.
Zorg er dan ook voor dat de informatie die over jou is terug te vinden strookt met het professionele beeld dat je wil uitdragen.
Wat zie je als je jouw naam ingeeft op Google of Facebook?
Doe je regelmatig dergelijke opzoekingen?
Ik mag hopen van wel.
Ik challenge jou dan ook om nu te stoppen met lezen en het gewoon te proberen: jouw naam in Google (privé modus) en op Facebook.
Je collega’s, potentiële werkgevers, klanten doen het in elk geval. Altijd.
Gegarandeerd.
Laat het beeld en de informatie die men over jou kan terug vinden dan ook aansluiten bij hoe jij wil worden terug gevonden.
Actieplan voor betere marketing als verkoper
Verzorg jezelf.
Hier begint alles bij.
Zorg ervoor dat de foto’s die men op sociale media terug vindt hier bij aansluiten: bijvoorbeeld steeds netjes gekleed, sportieve uitstappen, …
Ook wanneer je bij de klant komt of een netwerk event bijwoont spreekt het voor zich dat je jezelf optimaal verzorgt.
Nette, professionele kleding, een lekker geurtje, verzorgde haren, … zijn aangewezen.
Ook op sociale media kan je actie ondernemen die jou als verkoper kunnen helpen.
Sluit je aan en geef constructieve commentaar in ondernemersgroepen, post geregeld bijdrages binnen jouw vakgebied en breid je netwerk uit als expert binnen dat wat je doet.
Kortom: maak je positief bekend en zorg ervoor dat er geen gekke dingen (die nachtelijke, extreem dronken karaoke nacht met je beste vrienden, verwijzingen naar politieke voorkeur of godsdienst, …) terug te vinden zijn.
Vraag proactief om reviews aan jouw klanten.
Onderzoek toont aan dat mensen meer geneigd zijn om uit zichzelf een negatieve ervaring te delen, dan een positieve.
Maar dit wil niet zeggen dat men dit niet wil doen.
Hoe dan?
Vraag het je klanten gewoon.
Is een klant tevreden, benadruk dan dat je het bijzonder fijn en belangrijk vindt en dat je dit waardeert.
En dat hij je als tevreden klant kan helpen door zijn ervaring te delen met andere potentiële klanten die je op dezelfde manier kan helpen.
Een andere manier om marketing te voeren als verkoper is een eigen website.
Verkoop je tuinbouw machines? Waarom dan geen eigen blog met tips over tuinonderhoud?
Verkoop je HoReCa benodigdheden, dan kan een website rond koken en culinair genieten een tip zijn.
Ook hier zet je je positief mee in de markt en versterk je jouw expertise over dat wat je verkoopt.
En een eigen website met persoonlijke domeinnaam hoeft anno 2020 écht niet veel geld of moeite meer te kosten.
Is de informatie die men vandaag over jou of je bedrijf terug vindt op zoekmachines vind minder positief?
Weet dan dat ook daar oplossingen zijn.
Wat betreft reviews raad ik aan altijd te reageren. Op zowel positieve als negatieve ervaringen van klanten.
Op die manier kan je het tenminste trachten op te lossen voor die klant.
Niet zelden wordt nadien de negatieve review verwijdert.
Op Google zelf heb je trouwens ook het zogenaamde “recht om vergeten te worden”.
Dit wil zeggen dat je Google kan vragen om bepaalde zoekresultaten over jou te verwijderen.
Je zal echter wel steeds moeten kunnen aantonen dat je hieruit nadeel ondervindt.
Succes!