Netwerken: niet iedereen wordt onmiddellijk enthousiast als we dit onderwerp aansnijden.
Voor veel mensen is het dan ook een geforceerde boel, en vaak ziet men het nut niet in van dergelijke events.
Nochtans is netwerken een aangename bezigheid, waarbij je niet alleen nieuwe mensen leert kennen, maar mogelijk ook toegang krijgt tot bepaalde personen bij bedrijven waar je anders nooit zo gemakkelijk mee in contact zou komen.
Netwerken gaat over het uitbouwen van duurzame (zakelijke) relaties, die op termijn wederzijds voordeel kunnen opleveren.
Elke ondernemer, verkoper, creatieveling, consultant, … die een beetje met zijn vak bezig is, beseft dat er door actief netwerken deuren open gaan die anders gesloten zouden blijven.
En bovenal is netwerken vooral leuk!
De volgende tips zullen je helpen om gemakkelijker contacten te leggen, en de kracht van netwerken te mogen ontdekken.
Zorg dat je bij de eerste aanwezigen bent
Je zal zien dat mensen spontaan op jou afstappen bij het binnen komen.
De meer besloten netwerk-events laten zelfs toe dat je bij het binnen komen door de gastheer/vrouw op sleeptouw genomen wordt, en wordt geïntroduceerd bij een andere persoon.
Kom dus best (ruim) op tijd.
Kijk uit met alcohol
Ook al werkt alcohol behoorlijk ontremmend, het komt absoluut niet professioneel over wanneer het teveel is geweest.
Niet alleen omdat men het merkt aan je gedrag, maar misschien ook aan bv een alcoholadem.
Hou je hand(en) vrij
Omdat je mensen de hand schudt met de rechterhand, is het niet onverstandig deze vrij te houden door je glas in je linkerhand te houden.
Behoorlijk klungelig als je plots moet staan jongleren met glazen, bordjes, of wat dan ook, als iemand je de hand aanreikt.
Zo steek ik bijvoorbeeld mijn visitekaartjes steeds in mijn rechter vestzak, om ze vlot te kunnen overhandigen indien nodig.
Het is misschien allemaal wat ver gezocht, maar voor mij werkt het.
Hou je doelstelling van netwerken in je het achterhoofd
Een verkoper die naar een netwerk-event gaat met als doelstelling om die avond 3 getekende contracten naar huis te gaan, is eraan voor de moeite.
Netwerken gaat over het leren kennen van mensen – en dat kunnen heus toekomstige klanten zijn – en over het uitbouwen van relaties.
Door jezelf regelmatig te begeven naar netwerk-events, zet je jezelf in de markt als dé contactpersoon voor jouw onderneming.
Ik durf zelfs te beweren dat je voor veel mensen jouw onderneming wórdt.
Stel (open) vragen
Als mensen merken dat je oprecht geïnteresseerd bent, wordt je vanzelf ervaren als sympathiek.
Hoe dan ook zullen ze zelf ook nieuwsgierig zijn, en vragen beginnen stellen naar jouw achtergrond en bezigheden.
Bereidt je voor op de vraag: “Wat doe jij voor de kost?”
Zorg voor een krachtige “Elevator Pitch” waarbij je in 30 seconden kan vertellen hoe jij jouw dagen vult, en stel vervolgens een tegenvraag.
Voor je het weet, heb je er een superfijn gesprek aangeknoopt!
Voeg contacten zo snel mogelijk toe aan jouw bestaande CRM-systeem, en/of aan jouw LinkedInprofiel
Als je kiest voor LinkedIn: onderscheidt je van de rest, en zorg dat voor een korte persoonlijke boodschap in plaats van het standaard “I’d like to connect with you on LinkedIn”.
Aangezien deze persoon nu in je eerstegraads netwerk zit, bestaat de kans dat je via deze persoon ooit in contact komt met andere personen die wat voor je zouden kunnen betekenen, en jij voor hén.
Netwerken draait om geven, en nemen. In die volgorde.
Bonustip
Indien je weinig ervaring hebt in netwerken, en je bent op zoek naar een laagdrempelige netwerk organisatie; kan ik je de Open Coffee events van harte aanbevelen.
Open Coffee is een organisatie actief in verschillende regio’s in Vlaanderen, en gekend om hun informele, laagdrempelige en productieve events waar gelijkgestemde ondernemers elkaar kunnen ontmoeten.
Deze gratis events gaan door op verschillende locaties, en worden telkens ’s ochtends georganiseerd bij een kopje koffie.
Vanzelfsprekend zijn ook de meer ervaren netwerkers welkom op deze bijzonder aangename bijeenkomsten.