zorg voor de perfecte elevator pitch

Zorg voor de perfecte Elevator Pitch!

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op de nieuwsbrief en blijft steeds op de hoogte van de laatste nieuwtjes en blogs!

Wat is een Elevator Pitch?

Over de zin en/of onzin van een Elevator Pitch zijn de meningen verdeeld.

De ene vindt het geforceerd en gemaakt, terwijl anderen net uren bezig zijn met het bedenken van dé perfecte Elevator Pitch, en in het zich eigen maken om deze achteraf zo natuurlijk mogelijk over te kunnen dragen naar anderen toe.

Maar wat is nu eigenlijk een Elevator Pitch, en vooral: wat is een goede Elevator Pitch?
Een Elevator Pitch is een korte presentatie van jezelf, het bedrijf dat je vertegenwoordigt, of een concept.

Een goede Elevator Pitch geeft jouw gesprekspartner in enkele zinnen een duidelijk beeld van wat jij precies doet, welke meerwaarde jij kan bieden, en wat jouw gesprekspartner mag verwachten.

De term Elevator Pitch verwijst dan ook naar de korte tijd die je hebt als je samen met iemand de lift deelt, en jou de vraag wordt gesteld wie jij bent, en wat je concreet doet.

 

Elevator Pitch als krachtige introductie

Een Elevator Pitch wordt dan ook van gebruikt op netwerkevenementen, als introductie bij verkoopgesprekken, of zelfs bij sollicitaties.

Bereid je daarom ook degelijk voor op de vraag: “Wat doe jij voor de kost?”
Het komt maar wat lullig over als je zenuwachtig en mompelend antwoord dat je “iets met software“ doet…

Zorg voor een krachtige Elevator Pitch, waarbij je in ongeveer 30 seconden kan vertellen hoe jij jouw dagen vult.
Hou rekening met het feit dat je gesprekspartner altijd in het achterhoofd bezig is met de vraag hoe HIJ daar beter van kan worden.
De mens is namelijk een behoorlijk zelfzuchtig wezen, stem jouw Elevator Pitch dus af op een (algemene) behoefte.

Een goede elevator Pitch dient te bestaan uit 3 elementen, waarbij je per onderdeel één of twee zinnen gebruikt.

✓ Wie ben je en wat doe je? Jouw naam, bedrijf en expertise

✓ Waarom jij / jouw business?

✓ Waar staat je product of dienst voor? Welk (latent) probleem los je op?

 

In principe is dit voldoende voor je gesprekspartner om een globaal beeld te krijgen van jouw dagdagelijkse bezigheden en jouw toegevoegde waarde (added value).

 

Hou je Elevator Pitch kort

Hou je Elevator Pitch daarom kort, maar trek het gesprek hierna open.
Net als in een “gewoon” verkoopgesprek, is het verstandig dit te doen door enkele (open) vragen te stellen over hoe hij bepaalde zaken ervaart. (die uiteraard betrekking hebben op jouw product of dienst)

Als mensen merken dat je oprecht geïnteresseerd bent, wordt je vanzelf ervaren als sympathiek.
Hoe dan ook zullen ze zelf ook nieuwsgierig zijn, en vervolgvragen beginnen stellen naar jouw achtergrond en bezigheden.

Voor je het weet, heb je er een superfijn gesprek aangeknoopt en mogelijk een waardevol contact gelegd naar de toekomst toe!

 

Succes!

 

Kan jouw onderneming hulp van een Business Coach gebruiken?

Neem contact op voor meer info of een vrijblijvende afspraak

 

Download dit GRATIS ebook vol Tips & Tricks voor ondernemers!

 
Deel dit bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *