sales en marketing als tandem

Sales en Marketing als tandem

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op de nieuwsbrief en blijft steeds op de hoogte van de laatste nieuwtjes en blogs!

Sales en Marketing vullen elkaar aan

Tussen de Sales en de Marketing teams van kleine en grote bedrijven bestaat een algemeen bekende grote rivaliteit.
De taken van beide commerciële afdelingen zijn echter verschillend maar vullen elkaar aan.

Het is belangrijk om irritaties tussen beide teams aan te pakken.
Deze afdelingen zijn erg belangrijk voor een bedrijf en als deze samenwerking fout gaat, kan dat veel geld kosten.

Veelal zijn beide afdelingen niet goed op de toekomst voorbereid.
Ze werken vaak nog op de oude manier.
Regelmatig overleg is daarom van cruciaal belang.

Het is voor veel bedrijven de hoogste tijd dat Marketing en Sales regelmatig samen gaan zitten om hun acties op elkaar af te stemmen om zo de bedrijfsdoelstellingen te optimaliseren.

 

Marketing en Sales funnel

Samen vormen beide afdelingen hun zogenaamde funnels: een Marketing Funnel en een Sales Funnel.
Deze funnels kunnen we zien als het traject dat een klant doormaakt van eerste contact tot en met opvolging na de verkoop.

Een nog zoekende websitebezoeker die binnen kwam via een Facebook advertentie maakt een proces door naar betalende klant.
Dit proces tot een goed einde brengen, is wat Marketing en Sales samenbrengt.

Hierbij wekt Marketing de interesse bij de doelgroep.
Deze tak overtuigt de potentiële klant ervan dat jouw bedrijf iets heeft dat interessant kan zijn voor hem of haar.
De nieuwsgierigheid is gewekt en de potentiële klant zit in de Marketing Funnel.

Vervolgens creëer je een behoefte bij de bezoeker of prospect.
Hij of zij is nu gemotiveerd om iets te bestellen of een offerte aan te vragen.
Als de bezoeker ingaat op deze call-to-action, komt hij of zij terecht bij de Sales afdeling en in de Sales Funnel.

Deze neemt contact met geïnteresseerden die meer informatie willen, een E-book hebben gedownload of een offerte wensen te ontvangen.
Het uiteindelijke doel is dat Sales deze warme leads zodanig bewerkt dat ze uiteindelijk iets bestellen of kopen.

Tevens is het de gecombineerde taak van Sales en Marketing om de bestaande klant na de aankoop te blijven opvolgen en de relatie te blijven onderhouden.

 

Irritaties tussen Marketing en Sales

Deze twee afdelingen zijn zich mogelijks wel bewust van de noodzaak van een goede samenwerking.
Toch blijven de irritaties bestaan.

Deze ergernissen zijn vaak terug te brengen tot onduidelijkheid binnen de organisatie.
Wat Marketing doet, is maar deels duidelijk. En wat Sales doet is dit voor Marketing soms evenmin.
Er is een grijs gebied.

Wanneer houdt marketing op en neemt de ander het over?
Uiteindelijk hakt een Manager vaak de knoop door.

Alle irritatie tussen beide teams moet uit de wereld.
Beide teams hebben elkaar hard nodig.

 

Meer overleg tussen Marketing en Sales

Daarnaast is frequent overleg tussen de afdelingen Marketing en Sales uiterste noodzaak.
Dit voorkomt misverstanden of blunders.

Beide afdelingen moeten precies weten van elkaar waar ze mee bezig zijn.
Hierbij denken we aan marketing campagnes, feedback van klanten beantwoorden en het oplossen van klachten over de website.

Zulke klachten dienen meteen bij Marketing terecht te komen. Een degelijk C.R.M. systeem kan wonderen doen, op voorwaarde dat dit ook degelijk wordt gebruikt.
Enkel zo komt men niet voor verrassingen te staan.

Alles is belangrijk om de Marketing- en Sales funnels beter af te stellen.
En dat afstellen houdt nooit op.

 

Marketing en Sales: een echte tandem

Als je het in voetbaltermen wilt bekijken, is Marketing de achterhoede en het middenveld.

Ze bouwen alles zorgvuldig op.
De aanval is ingezet.
Als laatste wordt de bal doorgetrapt naar een spits die de kwaliteiten bezit om elke gelegenheid te benutten en het doelpunt maakt.

Iedereen begrijpt dat, ook al krijgt de spits wellicht veel aandacht en eer, het een team-effort is.
Zonder het middenveld en achterhoede is een spits helemaal niets.
Ze hebben elkaar nodig.
Zo is het ook met de afdelingen Marketing en Sales.

De eerste doen het voorbereidende werk.
Ze warmen de bezoekers, prospects of leads op, en daarna rondt sales de deal af.
De Sales medewerkers zijn de deal closers.

Als je geen goede verkopers hebt, mislukt alles en wordt er niks verkocht.
Als je geen goede Marketing strategie hebt, weet niemand dat je bestaat, komen er geen prospects of leads binnen en moet Sales terugvallen op uitsluiten eigen acquisitie.

Het is niet de één tegen de ander, maar alles draait om het voltallige commerciële team!

 

Eén commercieel team: alle neuzen dezelfde kant op!

Binnen een bedrijf draait alles om teamwork.
Als Manager laat je nooit je Marketing en Sales afdeling tegen elkaar concurreren.

Werk als één team.
Dat komt het hele bedrijf ten goede: één commercieel team.

Sales en marketing dienen samen alles op alles te zetten om de omzetdoelstellingen van het bedrijf te halen.
Elke vorm van wrijving tussen deze teams zal de bedrijfsresultaten nadelig beïnvloeden.

Als de prospect of lead niet zorgvuldig wordt behandeld, loopt hij weg en laat je geld liggen.
Doe er iets aan!

Een goede reputatie is zo om zeep.
Maak van een goed functionerende Marketing-Sales tandem je hoogste prioriteit.

Succes!

 

Kan jouw onderneming hulp van een Business Coach gebruiken?

Neem contact op voor meer info of een vrijblijvende afspraak

 

Download dit GRATIS ebook vol Tips & Tricks voor ondernemers!

 
Deel dit bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *