Ondernemen begint bij geven
Ondernemen is ook geven.
Méér zelfs; ondernemen begint allemaal bij geven.
Een slimme ondernemer weet dat als hij geeft, dat dit ook ooit terug zal komen.
Zie het als een investering in je toekomst, je zaak én in jouw persoonlijk leven.
Een investering die ooit zal opbrengen.
Jammer genoeg gaan de meeste mensen echter uit van het tegenovergestelde principe.
Ze willen alles snel-snel, vlot, en liefst ook nog aan de laagste prijs – of zelfs gratis ontvangen.
Dit is 1 van de grootste misvattingen, en dé reden waarom men niet (snel genoeg) krijgt datgene waarnaar men verlangt.
De ondernemer die aandacht vraagt
Toegegeven, iedereen kent wel zo’n haantje de voorste.
Iemand die steeds in het middelpunt van de belangstelling wil staan, en daarbij alle aandacht voor zich opeist.
Het probleem hierbij is dat het evenwicht compleet zoek is; er is een discrepantie ontstaan tussen het nemen, en het geven.
Denk je dat dit werkt? En dat dit blijft duren op termijn?
Na verloop van tijd gaan mensen hoe dan ook deze persoon mijden, omdat ze het onevenwicht ervaren, en zich hier behoorlijk ongemakkelijk bij gaan voelen.
Je zal het maar voor hebben als ondernemer, of verkoper.
Dat je je klanten enkel contacteert als er mogelijk iets te verkopen valt, maar niet bereikbaar bent als jouw klanten zélf iets van jou nodig hebben…
Of dat je als werkgever alles wat mogelijk is – en meer – verwacht van je medewerkers, maar zelf niet open staat voor vragen van diezelfde medewerkers.
Geven is dus net zo belangrijk als nemen.
Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Ondernemen is niet hetzelfde als de voetveeg spelen
Pas op, ik wil hiermee niet zeggen dat je de voetveeg moet uithangen, of van je moet laten profiteren.
Het stellen van bepaalde grenzen, en bepalen hoeveel en wàt je geeft is op zich helemaal niet verkeerd.
Er is een wezenlijk verschil tussen over je heen laten lopen, of net dat ietsje méér geven dat de klant of je collega, geliefde of wie dan ook, verwacht.
Het zit hem hierbij in de kleine dingen.
Een beetje aandacht, een welgemeend compliment, een woordje van dank…
Wanneer heb jij bijvoorbeeld voor het laatst oprecht bedankt toen je een mailtje kreeg van een leverancier die iets voor jou in orde bracht?
Ondernemen is net dat stapje verder gaan
Ik kan jou bijvoorbeeld vertellen dat maar bitter weinig mensen reageren op mijn samenvattingsmail na een meeting, of op mijn kort bedankmailtje na een telefonisch prospectie gesprek.
Eerlijk waar? Geen kat.
En toch blijf ik het doen, omdat ik mezelf door te geven positief onderscheidt van mijn concurrenten.
Ik ben er namelijk van overtuigd dat om aandacht te krijgen, je eerst aandacht moet geven.
Wie denk je dat mijn prospects zich nog herinneren als ik ze binnen 6 maanden terug bel?
Of als zij zich bedenken, en alsnog met mij willen praten op korte termijn?
Juist ja, die attente verkoper met zijn bedankmailtje…
Ook de content op deze website, stel ik gratis en voor niets ter beschikking voor iedereen die maar een beetje geïnteresseerd is om deze te lezen.
Enerzijds omdat ik mijn kennis en ervaringen graag deel, en anderzijds omdat ik ervan overtuigd ben dat dit ooit – in welke vorm dan ook – positief naar me terug zal komen.
Immers, gratis betekent niet altijd voor niets.