SEO om gevonden te worden
Als website eigenaar wil je dat je website gevonden wordt in Google.
Goede teksten schrijven en gebruikmaken van SEO helpt je hierbij zeker een eind op weg.
Dit is wellicht niet de eerste keer dat je deze tip krijgt aangereikt.
Deze goede raad wekt steeds dezelfde vragen op.
Uiteraard schrijf je iedere keer zo goed mogelijke artikels.
Én je houdt rekening met SEO.
Tegelijk liggen precies hier de valkuilen.
Teveel SEO technieken – lees: duidelijk bedoelde manipulaties om een betere terugvindbaarheid te bekomen – kunnen die terugvindbaarheid van je teksten namelijk net schaden.
Eén veel voorkomend euvel is het bijvoorbeeld het te veel gebruiken van keywords, zodat de tekst onnatuurlijk wordt.
Dit noemen we keyword stuffing.
Hoe valkuilen in SEO teksten vermijden?
Uiteraard is het goed dat je op de hoogte bent van het belang van SEO in je teksten.
Tegelijk willen we je al direct waarschuwen dat overdaad schaadt.
Wanneer je dit leest, krijg je mogelijk het idee dat je het nooit goed kunt doen.
Het laatste wat we willen doen, is je ontmoedigen!
Een eerste belangrijke tip die we je willen meegeven is misschien wel het laatste wat je verwacht.
Als je problemen met SEO in teksten wil vermijden, dan concentreer je je nog het best op de inhoud!
Wie teveel aan zoekmachineoptimalisatie denkt, loopt namelijk een grote kans om het doel van de teksten te verwaarlozen!
Het doel is immers de bezoekers zo optimaal te informeren door het leveren van waardevolle content.
De belangrijkste factoren in teksten
Bij het schrijven van een tekst, is het belangrijk dat je steeds je doelpubliek in het achterhoofd houdt.
Een schrijver moet weten voor wie hij teksten schrijft.
Hierbij is het doel van het artikel in kwestie erg belangrijk.
Als auteur wil je door middel van schrijven ervoor zorgen dat de lezer tot actie overgaat.
Dit is het voornaamste doel van teksten schrijven.
Nadien pas komt de SEO aan bod.
SEO in teksten: meer dan zoekwoorden
Vele schrijvers maken de fout om bij SEO in artikels enkel aan keywords te denken.
Hierbij gaan zij ten onrechte voorbij aan copywriting-technieken.
Zo moet je altijd oog hebben voor productbeschrijvingen die de voordelen van een artikel in de verf zetten.
Daarnaast zijn de eigenschappen van het product belangrijk.
Beeldmateriaal biedt hierbij altijd meerwaarde.
Zoekwoorden vormen een vaak overschat argument.
SEO gaat veel verder dan lukraak wat woorden toevoegen in geschreven stukjes.
Zoekwoorden, titels en metabeschrijvingen zijn eveneens belangrijk, net als ALT tags bij afbeeldingen of andere websites die naar jouw website linken.
Natuurlijk is ook de url van je pagina’s belangrijk, met een goede structuur en eventueel een trefwoord.
Goedlopende artikelen die vlot leesbaar zijn, zijn evenzeer waardevol voor de SEO.
Allemaal factoren waarop zoekmachines vandaag de dag een website evalueren d.m.v. hun algoritme.
Hoe beter je artikels uit deze test komen, hoe beter je zal scoren op die bepaalde trefwoorden.
Tot slot nog dit
Voor je aan de slag gaat met SEO in je stukjes, geven we je nog één waardevolle SEO tip.
De best leesbare teksten bestaan nog altijd uit een duidelijke inleiding, een afgescheiden middenstuk en een pakkend slot.
Wat we vroeger op school leerden, is wellicht nog de beste tip om goede SEO teksten te schrijven.
Want nogmaals: als je teksten waardevol zijn voor de doelgroep, zijn deze dit ook voor zoekmachines.
Google wil immers waarde bieden aan hun gebruikers.
Succes!