Autoriteit in de Google zoekmachine
Websites en webshops willen graag een hoge ranking in de zoekresultaten.
Liefst wil je op bepaalde zoektermen op de eerste pagina van Google terecht komen.
Dat is niet makkelijk, maar het is zeker mogelijk.
Naast goed opgebouwde teksten binnen je SEO strategie voor je website, kan ook linkbuilding hierbij helpen.
De zoekmachine van Google berekent de rangorde van de resultatenpagina’s (algoritme) aan de hand van talloze factoren.
Het is enorm belangrijk dat een website een groot aantal pagina’s of artikels bevat die voor lezers waardevol zijn.
In de eerste plaats speelt de content van een website een grote rol.
Hoe waardevoller de content, hoe groter de autoriteit die een website toegemeten krijgt.
En die autoriteit, die inmiddels voor Google superbelangrijk is geworden, bepaalt mee je ranking.
Linkbuilding
Ook linkbuilding draagt bij tot autoriteit.
Binnen je Social Media Marketing kan je alvast aan linkbuilding gaan doen.
Wanneer je vanuit sociale mediakanalen zoals Facebook, Twitter, Linkedin, Instagram, Pinterest, en alle daarmee vergelijkbare media, berichtjes plaatst met daarin een linkje naar de blog op je website, ben je bezig met linkbuilding.
Alles verwijst steeds naar je website die als een spin in het web is.
Let wel; ook al is de “Google waarde” van sociale mediasites vaak zeer hoog, de links zijn hier wel type “nofollow”.
Toch speelt de populariteit van je website – die hierdoor duidelijk wordt – ook mee.
Daarnaast plaats je bijvoorbeeld filmpjes op YouTube.
In het commentaarveld onder het filmpje plaats je backlinks naar verschillende onderdelen van je website die van toepassing zijn op het filmpje.
Hierdoor komen via YouTube komen ongetwijfeld mensen op je website terecht.
Op die website kunnen bezoekers vervolgens nog meer waardevollere content vinden van jouw hand.
Wie weet plaatsen anderen zélf een link naar jouw website op hun blog of website?
Hoe meer mensen naar jouw website linken hoe beter, maar het moeten natuurlijk wel echte mensen zijn die deze links plaatsen.
Er bestaan bedrijven die je een toppositie beloven in de Google ranking op extreem korte termijn.
Hierbij plaatst men een massa aan waardeloze links naar jouw website of webshop.
Dergelijke gekochte links (black hat SEO) zijn absoluut taboe.
Laat je dus niet verleiden!
Google heeft methodes om dergelijke fraude te ontdekken en websites die deze frauduleuze praktijken toepassen, worden zwaar bestraft.
Dit zijn de zogenaamde kwantitatieve links en uitsluitend bedoeld om op een valse manier hoger te scoren in Google.
Terwijl Google zijn bezoekers net kwaliteit wil bieden boven kwantiteit.
SEO vraagt tijd
Door linkbuilding zal je positie in de Google zoekmachine verbeteren.
Dit is echter een proces van langere adem.
Verwacht niet meteen dat je de volgende dag 20 plaatsen hoger staat.
SEO bedrijven die je dit beloven, kunnen dit nooit waarmaken.
De zoekmachinebotjes van Google hebben tijd nodig om alle websites ter wereld door te spitten.
Eens in de zoveel tijd komen ze langs.
Wanneer precies hangt onder andere af van de autoriteit van je website.
Zorg er in ieder geval voor dat het complete SEO verhaal voor je website dik in orde is, en dat je website technisch goed doorzoekbaar is voor Google.
Pas als al deze factoren optimaal presteren, ga je aan linkbuilding doen.
Een goed linkprofiel – zoals dat dan heet – is nog steeds erg belangrijk voor Google.
Ook al wordt vaak het tegendeel beweerd …
Kwalitatieve links
Door middel van de Google Panda update wilde Google de kwalitatieve waarde van de content op een pagina beter herkennen.
Hierna kwam men met de Google Penguin update.
Sindsdien is Google beter in staat om de kwaliteit van links te herkennen.
Na deze update is het voornamer dat een website veel kwalitatieve links heeft om een hogere positie in de zoekmachine te behalen.
Een link van hoge kwaliteit is er een die van een domein afkomstig is dat door Google wordt vertrouwd of relevant wordt gevonden voor de content die jij aanbiedt op je website.
Hoe belangrijker deze externe site en hoe vertrouwder, hoe meer autoriteit deze site heeft én hoe meer waarde toegekend wordt aan de links.
Probeer dus links te krijgen van sites die belangrijk worden geacht in jouw marktsegment.
Welke dat zijn? Dat weet je zelf het beste.
Ze staan meestal ook bovenaan in de Google resultaten en je hebt ze vast tussen je favorieten staan in je browser.
Het omgekeerde is ook waar.
Slechte websites die naar jou linken kunnen ook jouw score naar beneden halen.
Of erger nog; ze kunnen je een Google Penalty bezorgen; met uitsluiting uit de ranking.
Weet je nog wat ik al zei over kwantitatieve links hierboven?
Zorg bij linkbuilding altijd dat je goed op de hoogte bent van de richtlijnen van Google.
Overdrijf niet, en zorg voor kwalitatieve links.
Ook links die door je vrienden naar je website worden gemaakt ziet Google als positief, want linkjes en reviews van vrienden doen er echt toe volgens de filosofie van de zoekmachinegigant.
En vaak hoef je er maar gewoon naar te vragen!
Succes!