Verschil tussen SEO en SEA

Verschil tussen SEO en SEA?

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op de nieuwsbrief en blijft steeds op de hoogte van de laatste nieuwtjes en blogs!

SEO en SEA?

SEO is tegenwoordig al een vrij algemeen bekende term.

Als je bezig bent als webdesigner of gewoon zelf een website voor je bedrijf aan het maken bent, ontkom je er niet aan.
Je website moet voldoen aan de SEO spelregels want anders scoor je niet hoog in zoekmachines zoals Google of Bing.

De term SEA is mogelijks minder bekend.
Beide hebben echter wel iets met elkaar te maken.
We leggen hier in het kort het verschil uit tussen beide vormen van zoekmachine optimalisatie.

verschil tussen seo en sea

 

Wat is SEO?

SEO is de afkorting van de Engelse term Search Engine Optimization.
In het Nederlands noemen we dit zoekmachine optimalisatie.

Concreet spreken we over de 10 natuurlijke (organische) zoekresultaten die worden weergegeven op de eerste pagina bij elke zoekopdracht. Zoals het oranje aangeeft in de afbeelding hierboven.
Daarnaast zijn er vaak ook nog drie lokale zoekresultaten (plaatsen), welke hier net naast of boven worden weergegeven.
Ook dit valt onder SEO, maar is Local SEO.

Iedere webdesigner sleutelt tegenwoordig aan de SEO van een website. Deze moet immers zo efficiënt mogelijk zijn.
Je kunt deze efficiëntie zelf verbeteren om hoger te scoren in de Google ranking.
SEO draait om de vindbaarheid van een website te verzekeren.
SEO is dus eigenlijk onmisbaar als strategie voor bedrijven om gevonden te worden…

Het succes van de implementatie van deze technieken heb je helemaal zelf in de hand.
Het betekent wel dat je vaak eindeloos aan het sleutelen bent aan webteksten en optimaliseren van de website.
Je website is pas tot in de puntjes geoptimaliseerd wanneer ze aan alle vereiste van Google voldoet.
Google hanteert dan ook een 200-tal geheime ranking factoren in zijn algoritme die de ranking bepaalt.

Zo is het bijvoorbeeld verleidelijk om aan keyword spamming te doen. Hiermee bedoelen we het kunstmatig volproppen van website teksten met keywords.
Vaak gebeurt het bewust omdat bedrijven denken dat dit meer kans biedt om opgepikt te worden op dit trefwoord.

Je hebt het als schrijver ook vaak niet door wanneer je een keyword te veel gebruikt.
Gelukkig bestaan hier normen voor en kun je dit met relatief eenvoudige tools zoals de zoekfunctie van je tekstverwerker in de hand houden.

Indien je dat niet doet, mag je je aan een afstraffing van Google verwachten.
Je ranking in de zoekmachine zal zienderogen kelderen.

Waarom? Omdat Google weet dat de lezer dit niet fijn vind en zij enkel de beste kwaliteit websites naar voren willen dragen.

 

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising: het adverteren via een zoekmachine door middel van een tool als Google Ads.

Als je jouw bedrijf extra in de picture wilt zetten, dan kun je overwegen om via Google te adverteren.
Surfers die bepaalde sleutelwoorden invullen in een zoekmachine, worden dan naadloos naar jouw bedrijf geleid.
Jij staat immers op een prominente plaats te pronken.

Dat is geen wonder, want je hebt voor deze vorm van adverteren betaald.
Jouw bedrijf staat  bij de eerste 4 of de onderste 3 posities die aanbevolen worden door Google zelf.
De melding ‘adv.’ geeft aan dat het om een advertentie gaat.

SEA is betalend en kan behoorlijk kostelijk zijn. Zeker als het niet goed wordt aangepakt en de kost hoger ligt dan het rendement.
Voor een klein bedrijf is deze techniek dan vaak te duur om op lange termijn te gebruiken.

Je bent met SEA wel – zij het tijdens de looptijd van de campagne – verzekerd van een prominente in de ranglijsten van Google.
Uitbesteden aan iemand met kennis van zaken is hierbij dus zeker aangewezen om het maximale rendement te garanderen.

Na afloop van de campagne is het zo dat je ranking weer verdwijnt.
Je bedrijf wordt hierdoor plots onvindbaar voor potentiële klanten die surfen naar jouw producten of diensten.
Sommige internetgebruikers zijn zich terdege bewust van het bestaan van SEA en zullen uit principe nooit op dergelijke advertenties klikken.
Is betalende adverteren dan wel nuttig?

Ja dus. SEA heeft absoluut nut om als ondernemer naamsbekendheid te verwerven.
Of om gevonden te worden op trefwoorden waarop je website (nog) niet werd geoptimaliseerd.
Je doelgroep zoekt immers op meerdere trefwoorden dan die paar trefwoorden waarop je vandaag verschijnt in de natuurlijke zoekresultaten.
Een ads campagne kan daarentegen tientallen of honderden zoekwoorden bevatten.

Vaak worden SEO en SEA dus beiden ingezet als strategie om het bereik en vindbaarheid te maximaliseren.

 

Hoe kun je zelf je Google score hoog houden?

Google wil zijn gebruikers goede content en kwaliteit websites aanbieden.

Dit kun je doen door je expertise in je vakgebied tentoon te spreiden.
Zo bied je nuttige informatie aan de bezoekers van je website.
Het is net zoals bij een winkel. Tevreden klanten komen altijd terug als de content waardevol is.

De crawlers van Google merken dit als geen ander op.
Dit is zeker het geval wanneer je site op Social Media wordt aangeprezen als een autoriteit op een bepaald gebied.
Referenties van klanten doen het immers altijd goed.

SEO gaat over veel meer dan alleen maar strategisch de juiste sleutelwoorden in een tekst, de titels en de koppen van je artikelen verstoppen.
De zoekmachine van Google heeft de laatste jaren steeds meer oog voor websites die nuttige en waardevolle content bieden.

Je doet er goed aan de ontwikkelingen van Google op de voet te volgen.
Je zult er veel voordeel uit halen.

 

Het verschil tussen SEO en SEA

SEO levert kosteloos zoekresultaten op. Dit is 1 van de voordelen van SEO.

Jouw investering is hierbij geen geldelijke investering.
De tijd die je nuttig gebruikt om je websites en content te optimaliseren zodat je Google ranking drastisch verbetert, brengt in ieder geval meer op dan je eerst had kunnen denken.
Weet ook dat SEO inspanningen niet onmiddellijk resultaat hebben maar dat het effect van inspanningen vaak weken of maanden op zich laat wachten.
Hierdoor is SEO een langetermijn strategie.

SEA is daarentegen een korte termijn strategie met instant resultaat.
Van zodra een campagne wordt opgestart en goedgekeurd door Google, is deze onmiddellijk actief.
Hierdoor heb je ook onmiddellijk resultaat.

Vaak wordt gezegd dat SEO gratis is en SEA betaald.
Het feit dat SEO niets kost, klopt niet helemaal…
Je moet er namelijk wel veel tijd in stoppen de beste resultaten te bereiken.

Als je SEO door een specialist laat uitvoeren kost dit natuurlijk ook geld. Zijn of haar tijd moet namelijk ook betaald worden.
Die extra tijd kan jij als ondernemer dan weer stoppen in je bedrijf en klanten.

We mogen dus concluderen dat zowel SEO als SEA geld (kunnen) kosten.
Als dit geld of deze tijd goed worden besteed, worden deze zeker terugverdiend!

 

Succes!

 

Kan jouw onderneming hulp van een Business Coach gebruiken?

Neem contact op voor meer info of een vrijblijvende afspraak

 

Download dit GRATIS ebook vol Tips & Tricks voor ondernemers!

 
Deel dit bericht

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *