SEA advertenties die scoren via Google Ads

SEA: advertenties die scoren via Google Ads

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op de nieuwsbrief en blijft steeds op de hoogte van de laatste nieuwtjes en blogs!

SEA is bijzonder effectief

Als het gaat om Digitale Marketing moet je aan veel verschillende dingen denken.
Zo dien je rekening te houden met een geoptimaliseerde website die gemakkelijk te navigeren is, en moet deze leesbaar zijn op verschillende type apparaten. (responsief)

Maar hoe goed jouw website ook is, als er geen bezoekers komen is alles voor niks.
Misschien wel de meest effectieve tools binnen Online Marketing zijn SEA en SEO.

Waarschijnlijk heb je van beiden wel eens gehoord; belangrijk verschil is dat SEA een aspect van de digitale marketing is dat je kan helpen op de korte termijn.
SEO is dan weer eerder een lange termijn strategie.

Om 1 en andere te verduidelijken hebben wij dan ook een aantal dingen op een rijtje gezet.

 

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Er is slechts 1 letter anders, toch is er wel degelijk een groot verschil tussen SEO en SEA:

SEO staat voor Search Engine Optimization.
Hierbij gaat het om de optimalisatie van alle pagina’s op jouw website zodat ze zo hoog mogelijk in de organische (gratis) zoekresultaten van Google komen te staan.
Zonder hierbij bewust te willen manipuleren, maar steeds met een betere gebruikservaring voor de bezoeker voorop.

SEA staat voor Search Engine Advertising.
Als je Google gebruikt dan zie je bovenaan en onderaan de zoekresultaten een aantal advertenties met een “Adv.” tag naast.
Dit zijn de betaalde advertenties die je zelf ook door middel van SEA via Google Ads (vroeger Google Adwords) kan plaatsen.

 

Hoe wordt de SEA ranking bepaald?

SEA advertenties komen steeds op prominente plaatsen te staan binnen de zoekresultaten.
Meestal zijn er bij een zoekopdracht plaats voor 4 SEA advertentie plaatsen bovenaan, en 3 advertentie plaatsen onderaan de pagina:

verschil tussen seo en sea

 

De plaats waarop een advertentie hierin verschijnt hangt af van de content van de advertentie en de bestemmingspagina.
Hoe beter een advertentie verband houdt met het gebruikte zoekwoord en de bestemmingspagina, dus te meer en beter de advertentie zal scoren.
Dit noemen we de SEA ranking.

Men kan een positie hierin verhogen met pagina’s die een hoge reader retention hebben.
Als mensen de geadverteerde pagina relatief lang lezen en er lang op blijven, dan zal je SEA ranking verbeteren.
Daarnaast speelt het mee hoeveel mensen per maand naar de pagina surfen, hoe geoptimaliseerd de geadverteerde pagina zelf is.
Dit wil immers zeggen dat de content interessant is, wat voor Google een reden is om de advertentie hogerop te plaatsen.

Ook heeft “het bod” dat men heeft ingesteld per klik op de advertentie (CPC) een invloed op de positie in de ranking.
Het systeem is dan ook een veiling-systeem, met dus verschillende factoren die samen de volgorde van de ranking bepalen.

Daarnaast is het ook mogelijk om te adverteren op de partnerwebsites binnen het Google Display Netwerk.
Concreet gaat dit over een netwerk van miljoenen websites, waarop je specifiek kan aangeven op welk type website de advertentie wél (of net niet) mag verschijnen.

 

Specificeer je advertenties voor doelgroepen

Binnen Google Ads is het mogelijk om heel specifiek op doelgroepen te adverteren.
Waarin je in bv een tijdschrift een advertentie laat zien aan iedereen, kan je met SEA alleen mensen bereiken met potentiële interesse.

Stel dat je bijvoorbeeld een meubelzaak hebt en je reclame wilt maken voor je nieuwe eetkamers.
Dan kan je specificeren dat je een waarschijnlijk kapitaalkrachtige leeftijdsgroep van 40-60 jaar uit een specifieke regio wilt aanspreken; van mensen die eerder al interesse tonen in binnenhuisinrichting.

Of kan je een doelgroep maken van mensen die recent op je website zijn geweest, maar uiteindelijk toch geen aankoop deden. (Remarketing)
Op die manier is de kans dat er een kwalitatieve lead uit voorkomt natuurlijk zeer hoog …

 

Succes!

 

Kan jouw onderneming hulp van een Business Coach gebruiken?

Neem contact op voor meer info of een vrijblijvende afspraak

 

Download dit GRATIS ebook vol Tips & Tricks voor ondernemers!

 
Deel dit bericht

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *