Sales Evaluatie als optimalisatietool
Het in kaart brengen van de actuele toegepaste verkooptechnieken en bedrijfsprocedures is een belangrijkste eerste stap om tot inzichten te komen.
Sales Evaluatie omvat het evalueren en analyseren van deze elementen.
Door middel van Mystery Shopping en/of Mystery Calling worden uw commerciële medewerkers en verkopers actief benaderd.
Hierbij wordt nagegaan hoe ze precies omgaan in verkoopsituaties en in welke mate voorgeschreven bedrijfsvoorschriften worden toegepast.
Sales Evaluatie heeft hierbij steeds als doel de verkoopresultaten en de kwaliteit van de dienstverlening te optimaliseren door middel van een Sales Training op maat.
Sales Evaluatie biedt waardevolle inzichten
Sales Evaluatie geeft waardevolle inzichten in onder meer:
– Worden specifieke bedrijfsvoorschriften correct toegepast (bv kledij)
– Binnen welke termijn reageren commerciële medewerkers wanneer een potentiële klant zich aandient?
– Stellen verkopers de juiste vragen?
– Hoe komen verkoopmedewerkers over qua houding en stijl?
– Waar leidt het gesprek naartoe en wie heeft de controle?
– …
Spiegel van echte verkoop situaties
Sales evaluatie d.m.v. bijvoorbeeld Mystery shopping, helpt om zwakke plekken in échte Verkoop situaties in kaart te brengen.
Bovendien verhoogt de bewustwording rond regels en afspraken bij verkoopmedewerkers en blijven deze hierdoor “scherp”.
Tijdens de Mystery Shopping sessie doet een mystery shopper zich voor als een gewone klant en gedraagt zich op dezelfde natuurlijke manier.
Men toetst alle belangrijke punten af die in de voorbereiding als “te evalueren” naar voren zijn gekomen.
De bedoeling van het inzetten van Sales Evaluatie is dan ook het in kaart brengen van de dingen die goed gaan, en de punten welke optimalisatie kunnen gebruiken.
Sales Evaluatie als onmisbare eerste stap
Sales Evaluatie is een onmisbare eerste stap om verkopers te trainen en verkoopresultaten te verbeteren.
De Sales Evaluatie is bedoeld om vast te stellen wat goed gaat, en wat kan worden geoptimaliseerd.
Er wordt als het ware een spiegel voorgehouden aan de verkopers én de organisatie.
Sales Evaluatie is echter helemaal geen verkoper-examen.
Het maximaliseren van klanttevredenheid en de omzet blijft immers te allen tijde de hoofd doelstelling.
Succes!