Mystery Shopping is méér dan gratis winkelen - Bart Daems - Sales Coach

Mystery Shopping is méér dan gratis winkelen

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op de nieuwsbrief en blijft steeds op de hoogte van de laatste nieuwtjes en blogs!

Mystery shopping spreekt aan

Velen voelen zich geroepen; dat blijkt uit de talrijke sollicitaties die Marktonderzoeksbureaus in de mailbox mogen ontvangen.
Weinigen onder hen zijn echter uitverkoren.

Sollicitaties met als motivatie “Ik vind het een leuk concept”, of “Ik wéét gewoon dat ik er goed in zal zijn” liegen er niet om.
Mystery Shopping spreekt aan, omdat het iets is dat voor vele mensen easy money lijkt: betaald krijgen om te shoppen, en dan mogen bepalen of de bediening al dan niet goed, of slecht was.
Niet is echter minder waar …

 

Mystery shopping als bijverdienste

Werken als Mystery Shopper kan inderdaad een bijzonder aangename manier zijn om iets bij te verdienen.
Toch houdt Mystery Shopping veel méér in dan enkel een beetje shoppen.

Een Mystery Shopper werkt in opdracht van een markt- en onderzoeksbureau, en hij is dus eigenlijk op onderzoek.
Dit bij bedrijven die hebben geïnvesteerd om dit onderzoek te laten uitvoeren, om de waardevolle gegevens die eruit komen te kunnen gebruiken naar de toekomst toe, in – bijvoorbeeld op maat gemaakte verkooptrainingen.

Mystery Shopping is inderdaad onder meer het bepalen van vriendelijke bediening of goede service, maar is eveneens het al dan niet vaststellen van vooraf besproken aandachtspunten.
Het is ook het schrijven van degelijk onderbouwde, en gedetailleerde rapporten in foutloos Nederlands.
Waarbij uit de talrijke sollicitaties blijkt, dat ook dit voor velen niet evident is.

 

Mystery shopping: concreet

Een Mystery Shopper stelt zichzelf bijvoorbeeld kandidaat voor een opdracht waarbij hij de opdracht krijgt om een hemd te gaan kopen in een gekende kledingketen.
Vooreerst ontvangt hij een briefing met de details rond de specifieke opdracht.
Omdat bedrijven op regelmatige basis Mystery Shoppers inschakelen, veranderen deze scenario’s regelmatig.
Het begint dus allemaal bij een goede voorbereiding rond dit project.

Wanneer de uiteindelijke Mystery Visit plaats vindt, dient onze Mystery Shopper eerst en vooral het exacte uur van aankomst te memoriseren.
Vervolgens let hij op de algemene orde en netheid, en dit begint nog voor hij de eigenlijke zaak betreedt, al op de parking bijvoorbeeld.
Verder let hij of specifieke bedrijfsvoorschriften worden nageleefd, bijvoorbeeld: verplichte opendeur-policy, specifieke reclameposters, bepaalde opstellingen in de etalage, …

Wanneer hij de zaak binnen komt telt hij het aantal aanwezige klanten, het aantal verkopers, maar eveneens wat deze laatste op dat specifieke ogenblik aan het doen zijn.
Hij zorgt ervoor dat hij zélf zo min mogelijk uit de toon springt, en dat hij zich als een normale klant gedraagt.

Een Mystery Shopper let ook of hij binnen een vooraf bepaalde tijd benaderd wordt, hoe hij precies benaderd wordt, door wie hij benaderd wordt, …
Hij moet dit alles grondig memoriseren, tot in de kleinste details.
Achteraf dient immers een gedetailleerd rapport te worden opgemaakt, en niets mag hierin over het hoofd worden gezien.

Het rapport zelf dient binnen de 24 uur na het bezoek opgemaakt en verstuurd te zijn, sommige organisaties vragen om dit zelfs binnen de 12 uur te doen.
Vaak ook dienen rapporten vergezeld te zijn van enkele “bewijsstukken” zoals foto’s, kasticketjes, folders, enz. …

De rapporten die van gedetailleerde, en goed onderbouwde commentaar dienen te worden voorzien, moeten eveneens worden opgesteld in vlot geschreven, én foutloos Nederlands.
Als Mystery Shopper heb je dus ook een vlotte, objectieve, en soms scherpe pen…

 

Mystery shopping is niet zoiets als betaald winkelen

Zoals je ziet komt bij Mystery Shopping méér kijken dan betaald gaan winkelen.
Akkoord, af en toe mag men gratis drinken en eten, naar de kapper, of zaken behouden die men diende aan te kopen en achteraf krijgt terugbetaald.

Daarnaast is het ook écht het hoofd erbij houden om er zeker van te zijn dat er geen enkel detail is ontgaan, en kruipt er minstens evenveel tijd in de voorbereiding en de rapportage, dan in de eigenlijke visit zélf.
Mystery Shoppers hebben een degelijke kennis van (het herkennen van) verkooptechnieken, vraagstellingstechnieken, ze zijn gefocust op details, ze hebben een goed geheugen en een vlotte pen.

Het is dus niet voor iedereen weggelegd, maar desalniettemin is Mystery Shopping voor vele duizenden mensen een bijzonder aangename, en afwisselende bijverdienste.


Mystery Shopping valt dan ook vaak gemakkelijk te combineren met studies of en voltijdse job.

 

Kan jouw onderneming hulp van een Business Coach gebruiken?

Neem contact op voor meer info of een vrijblijvende afspraak

 

Download dit GRATIS ebook vol Tips & Tricks voor ondernemers!

 
Deel dit bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *