hoe ziet een goede website er uit

Hoe ziet een goede website eruit?

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op de nieuwsbrief en blijft steeds op de hoogte van de laatste nieuwtjes en blogs!

“Hoe ziet een goede website eruit?” is een vraag die ik als Business Coach regelmatig gesteld krijg.
Het antwoord dat ik hier eigenlijk altijd op moet geven is “Dat hangt af van de website”.

Een goede website is in eerste instantie afhankelijk van de doelen die men met de website wil bereiken.
Zo zijn er bedrijven die hun website vooral gebruiken om te informeren, als online brochure zeg maar.
Andere ondernemingen hebben hun website zo uitgewerkt dat hij vooral voor leads moet zorgen, of voor verkopen zoals bijvoorbeeld een webshop.

Het is dus niet eenvoudig om te antwoorden op de veelgestelde vraag “hoe ziet een goede website eruit”.
Er zijn natuurlijk wel een aantal tips die ik je kan geven om onder andere de look and feel van de website te verbeteren.

In dit artikel lees je meer over webdesign en geven we je ook enkele tips & tricks.

 

Maak gebruik van WordPress

WordPress is een van de meest gebruikte webdesign toepassingen wereldwijd, niet minder dan 29% van de websites is gebouwd in dit populaire Content Management System (CMS).
Dit is natuurlijk niet zomaar.

WordPress is open source, en laat toe de website aan te passen vanop elke pc met internetverbinding.
Ook is WordPress enorm gemakkelijk in gebruik. Je kan er geweldig mee werken zelfs wanneer je totaal geen verstand hebt van coderen.
Als je met een tekstverwerkingsprogramma als Word overweg kan, kan je in principe met WordPress overweg om nieuwe pagina’s en blogartikels te maken.

Het moeilijkste aan WordPress is eigenlijk de website zélf opzetten.
Hier dien je een thema te downloaden in combinatie met de nodige plugins, om jouw gewenste functionaliteiten te ondersteunen.
Aangezien WordPress zo populair is zijn de mogelijkheden hierin quasi onbeperkt.
Het leuke is dat je hiermee vrij snel een basiswebsite hebt gemaakt die je verder kan gaan personaliseren en invullen.

Natuurlijk kan je – als je verstand hebt van coderen – nog veel meer met WordPress en is het mogelijk helemaal op maat te gaan werken om zo zelfs 100% unieke websites te creëren.

 

Tips voor webdesign

Wanneer je een goede webdesign applicatie als WordPress gebruikt ben je er natuurlijk nog niet helemaal.
Er zijn ook een aantal basistips die kunnen helpen wanneer je zélf een website ontwerpt.

Dit zijn onze 3 beste tips om ervoor te zorgen dat jouw nieuwe website er niet alleen professioneel uitziet, maar ook scoort in zoekmachines als Google of Bing.

 

Hou je aan je huisstijl

Kies voordat je begint met het ontwerpen van een website een kleurenschema en hou je hieraan.

Als je bijvoorbeeld een zwart witte website wil maken moet je niet zwart, wit, blauw, groen en oranje gaan gebruiken.
Wanneer je dit doet krijg je een “regenboog website”.
Als regenboogkleuren nu echter net deel uitmaken van je huisstijl (bijvoorbeeld op een kinderwebsite) is dit niet erg, maar anders ziet dit er niet goed en onprofessioneel uit.

Let zeker ook op de kleuren op de afbeeldingen die je gebruikt.
Deze kunnen het design van jouw website ook verpesten als deze een totaal andere stijl hebben dan de rest.
Zorg er dus zeker voor dat alles naar kleuren toe bij elkaar aansluit en hierdoor 1 geheel vormt.

Zo kan je bijvoorbeeld best de kleuren uit het bedrijfslogo terug laten komen als accentkleuren op de website.
Met een grafische toepassing als GIMP of Photoshop is het eenvoudig om van deze kleuren de kleurcodes te achterhalen, zodat je exact dezelfde kleuren kan gebruiken op de website.

 

Gebruik SEO proof teksten

Met goede teksten zorg je er niet alleen voor dat jouw site interessant is voor de surfer, maar ook voor nog veel meer.

Je zorgt er bijvoorbeeld voor dat de bezoekers van jouw website eerder actie gaan ondernemen.
Dit houdt in dat ze bijvoorbeeld hun gegevens achterlaten, of jouw product kopen.

Ook kan je door middel van SEO proof teksten een hogere plaats bekomen in de ranking van zoekmachines zoals Google en Bing.
Hierdoor trek je dan weer extra bezoekers naar jouw website.
En hoe meer bezoekers je krijgt, hoe meer mensen hun gegevens kunnen achter laten of jouw product kunnen kopen…

Je hebt er als bedrijf dus alle belang bij om goed te scoren op die trefwoorden waarop je gevonden wil worden.
Door het schrijven van SEO proof teksten op je pagina’s en blogartikels, zorg je ervoor dat Google weet waarover de website gaat en hem als dusdanig zal helpen ranken.

Meer weten over het schrijven van SEO proof content? Lees dan zeker ons artikel “SEO vriendelijk bloggen, hoe doe ik dat?”!

 

Kies je afbeeldingen zorgvuldig

Door gebruik te maken van hoge kwaliteit afbeeldingen kan je de teksten op jouw website nog een stuk aantrekkelijker, makkelijker te begrijpen en interessanter maken.

Goed gekozen afbeeldingen versterken niet alleen de teksten inhoudelijk, maar dragen ook bij tot het algemeen beeld van de website.
Hoge kwaliteit afbeeldingen zorgen ervoor dat de webpagina of blogartikel er dus beter uitziet.
Het is natuurlijk wel zo dat de afbeelding verband moeten houden met het onderwerp van de webpagina of het blogartikel.
Zomaar foto’s plaatsen om te plaatsen heeft geen zin en zorgt alleen maar voor verwarring en onduidelijkheid.

Ook met afbeeldingen kan je ervoor zorgen dat Google of Bing je website hoger gaan ranken.
Zorg steeds voor een correcte naam van de afbeelding; bijvoorbeeld “kruiwagen.png” in plaats van “065556FD.png”.
Wanneer je de afbeelding upload geef je vervolgens het trefwoord “kruiwagen” in als ALT-tag, en je zal ook zien dat de url van de afbeelding na het uploaden automatisch de term “kruiwagen” bevat.

Aangezien een zoekmachine niet kan zien wat er op een foto staat maar hiervoor afgaat op de ALT-tag, is het voor hen duidelijk dat er een kruiwagen op deze foto staat.
Als je deze foto zou gebruiken op een pagina over kruiwagens – welke SEO proof geschreven is – snap je dat de kans vrij groot is dat deze goed zal scoren in de zoekresultaten wanneer men zoekt op “kruiwagen”.

Let wel op dat de afbeeldingen die je gebruikt niet beschermd zijn door het copyright.
Als je copyright beschermde afbeeldingen gebruikt voor jouw site kan je juridische problemen krijgen.
Dat lazen we al in ons artikel “Afbeeldingen voor je website vinden”.
Bovendien is het ook helemaal niet netjes…

Altijd eigen beelden of rechtenvrije beelden gebruiken is dus de boodschap!

 

Besluit

Elke website is anders en ook het doel ervan verschilt voor elke onderneming.
Het is dus niet eenvoudig om een standaard antwoord te bieden op de vraag “hoe ziet een goede website eruit?”.

Wat wél een basisvereiste is om te scoren als website is dat de website structureel goed gebouwd moet zijn, vlot toegankelijk en makkelijk te bewerken.
Een degelijk Content Management System als WordPress biedt hier fantastische oplossingen.
Als men daarbij ook rekening houdt met enkele cruciale elementen zoals kleuren, teksten en afbeeldingen dan kan men niet anders dan scoren.

En vergeet je periodiek website onderhoud niet zodat alles optimaal blijft werken!

 

Succes!

 

Kan jouw onderneming hulp van een Business Coach gebruiken?

Neem contact op voor meer info of een vrijblijvende afspraak

 

Download dit GRATIS ebook vol Tips & Tricks voor ondernemers!

 
Deel dit bericht

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *