SEO vriendelijk
Een blog op je website kan SEO inspanningen en website verkeer een serieuze boost geven.
Een blog kan immers regelmatig worden bijgewerkt met specifieke trefwoorden en relevante inhoud die Google – bij elke keer dat de website wordt gecrawld – oppikt.
De trefwoorden welke worden gebruikt in de berichten worden hierna door de zoekmachines gelinkt aan het blogbericht in kwestie.
Hierdoor verschijnt de link op een welbepaalde positie wanneer een zoekopdracht met die zoekwoorden wordt uitgevoerd.
Een prachtige kans om gevonden te kunnen worden op net die welbepaalde trefwoorden, toch?
Hierbij is het natuurlijk zeer belangrijk om deze blogs ook technisch gezien zo SEO vriendelijk mogelijk te schrijven, om optimale resultaten in de zoekmachine resultaten te kunnen behalen.
Wil je zelf aan de slag maar heb je geen idee hoe eraan te beginnen? Maak je geen zorgen; met onderstaande tips en tricks kom je al een heel eind.
In een mum van tijd schrijf ook jij blogs die SEO vriendelijk zijn!
Zorg voor een optimale structuur
In plaats van meteen alle inhoud van dat wat je wil schrijven uit te braken in 1 grote blogpost, neem je best even de tijd om de structuur van je blog te plannen.
Dit kan bijvoorbeeld door het maken van een lijst met opsommingspunten die tonen waarover de verschillende alinea’s in je blog post gaan.
Niet alleen zal het definiëren van een duidelijke structuur je helpen om op een overzichtelijke manier te schrijven, het zal ook van pas komen als je op dat moment geen tijd hebt om de post in één keer af te werken.
Het zal eenvoudiger zijn om terug voor de geest te halen wat je wilde vertellen en zo weer op te pikken waar je was gebleven.
Bedenk een geweldige titel
De titel van het artikel is wat de aandacht van de lezers trekt, dus moet je er ook voor zorgen dat deze aanspreekt maar ook SEO vriendelijk is.
Een geoptimaliseerde titel is van cruciaal belang, omdat deze de zoekmachines vertelt waar de pagina over gaat.
Een TOP-titel moet het belangrijkste keyword bevatten en dit bij voorkeur aan het begin van die titel.
Hou ook rekening met de lengte van je titel: ergens tussen de 55-60 tekens.
Op die manier wordt de titel van je bericht mooi weergegeven in de zoekresultaten.
Pimp de url van je bericht
Zorg er altijd voor dat de woorden in de url gescheiden zijn door middel van een koppelteken.
Content Management Systemen (CMS) zoals WordPress genereren vaak een automatische url op basis van de titel van het bericht, maar het is een goed idee om de link te verkorten alvorens het bericht wordt gepubliceerd.
Dit biedt voordelen om het bericht achteraf gemakkelijk te kunnen delen: een korte url onthoudt gemakkelijker.
De url is tevens een perfecte plaats om trefwoorden in te verwerken aangezien ook de url Google vertelt waarover de website gaat …
Optimaliseer de metabeschrijving
De metabeschrijving is het stukje tekst dat de surfer kan lezen wanneer hij door de zoekresultaten scrolt.
Dit moet dus boeiend zijn om mensen aan te moedigen door te klikken en jouw blogbericht te lezen.
Je hebt slechts een beperkt aantal karakters en woorden om mee te experimenteren, dus elk woord is belangrijk!
Uiteraard gebruik je hierin ook weer het belangrijkste trefwoord, in dit geval “Coach Ondernemers“:
Maak de metabeschrijving dus zo catchy mogelijk, en eindig altijd met een call-to-action.
Geen idee hoe je de metabeschrijving kan bewerken? Ik werk graag met de Yoast Plugin: een superhandige SEO tool waarmee je dit – maar ook veel andere SEO tricks – kan doen.
Speel met headings
De titel van het blog bericht zou de enige h1-tag op de pagina moeten zijn en zeker ook het belangrijkste trefwoord moeten bevatten.
Alle andere titels en koppen zouden een hiërarchische structuur moeten hebben: gebruik dus h3 na h2, enzovoort…
Koppen bevorderen niet enkel het leescomfort voor de website bezoekers, maar ze maken het de spiders van de zoekmachines ook eenvoudiger tijdens het crawlproces.
Ook zijn de koppen en tussentitels een uitgelezen plek om zoekwoorden in te verwerken.
Voeg relevante links toe
Intern linken is een bijzonder effectieve SEO techniek: het helpt zoekmachines immers om nieuwe website pagina’s te identificeren en maakt mee duidelijk waar de pagina precies over gaat.
Wanneer je dus een nieuw bericht maakt kijk je dus best even of je andere blog berichten op je website hebt waarnaar je kan linken.
Zorg er wel voor dat de links relevant zijn, want anders loop je het risico door Google te worden gestraft.
Link met andere woorden blogs met gelijkaardige onderwerpen aan elkaar.
Het toevoegen van interne links kan ook het bounce percentage verminderen en bezoekers op uw website houden voor langere tijd.
Bezoekers kwamen immers voor een bepaald onderwerp op je website terecht en zullen langer blijven hangen als ze makkelijk merken dat er meer gelijkaardige berichten te vinden zijn.
Let op met het overmatig gebruik van zoekwoorden
Hoewel zoekwoorden cruciaal zijn voor SEO en zoekresultaten, kan het overmatig gebruik ervan – ook wel keyword stuffing genoemd – net het tegenovergestelde effect hebben.
Als je merkt dat je vastloopt en vaak hetzelfde zoekwoord gebruikt, kan je de Zoekwoordplanner van Google gebruiken om te zoeken naar nauw verwante termen die je in plaats daarvan kunt gebruiken.
Op die manier verbeter je ook de positie in de resultaten voor alternatieve zoektermen waar je misschien in eerste instantie niet aan gedacht had.
Lengte doet er wel degelijk toe 🙂
De zoekmachines richten zich op kwalitatieve en relevante inhoud, waarbij artikelen die langer zijn dan 2000 woorden vaak op de eerste pagina van de zoekresultaten worden weergegeven.
Als je dit weet, is het de moeite waard om het schrijven van een aantal lange berichten in je agenda in te plannen.
Met het schrijven van langere en gedetailleerde berichten profileer je jezelf én je website als een betrouwbare bron van informatie.
Studies hebben bovendien ook aangetoond dat langere blog berichten méér betrokkenheid genereren wanneer ze op sociale media worden gedeeld.
Dit betekent echter niet dat korte blog berichten niet goed zullen scoren in de zoekmachines, maar zorg er dan wel voor dat de inhoud ervan de boodschap optimaal naar voren draagt.
Zorg ervoor dat afbeeldingen SEO geoptimaliseerd zijn
Het toevoegen van afbeeldingen, gif’s of video’s is een geweldige manier om een blogbericht te pimpen en visueel aantrekkelijker te maken.
Bovendien bieden ze ook toegevoegde SEO waarde voor deze berichten.
Wat hierbij echter vaak wordt vergeten is om de bestandsnamen en ALT-tags van de afbeeldingen aan te passen bij het uploaden naar de website; en net hierin zit de toegevoegde waarde.
Google kan namelijk niet zien wat er op de afbeeldingen staat en gebruikt hiervoor de bestandsnaam en ALT-tags.
Je snapt dat dit moeilijk wordt als je een foto gebruikt met bijvoorbeeld de naam NBV56254.jpg…
Het is eenvoudig aan te passen, maar het kan écht een verschil maken voor SEO aangezien je er ook weer net die trefwoorden in kan verwerken waar jouw bericht over gaat.
Conclusie
Het schrijven van technisch “goede” blogs die SEO vriendelijk zijn is op zich niet moeilijk.
Als je rekening houdt met bovenstaande tips & tricks zal je dan ook gegarandeerd scoren.
Succes!