Wat is local SEO? En wat zijn de voordelen voor jouw bedrijf?
Local SEO kan veel voordelen hebben voor jouw onderneming en daarbij speelt het aantrekken van nieuwe klanten uit jouw directe omgeving een grote rol.
Net zoals we liever een fysieke winkel in de buurt bezoeken dan dat we er ver voor moeten rijden, geldt dat ook voor producten en diensten die online worden aangeboden.
Om optimaal gevonden te kunnen worden, kunnen we zoekmachine optimalisatie (SEO) inzetten.
Hiermee gaan we de vindbaarheid van de website verbeteren in algemene zoekresultaten.
We zullen dus gevonden worden door mensen op verschillende locaties.
Local SEO richt zich natuurlijk op een optimale vindbaarheid van jouw bedrijf, maar richt zich daarbij geheel op het bereiken van potentiële klanten in jouw omgeving.
De inzet van local SEO voor jouw bedrijf heeft dus nogal wat voordelen.
Je website wordt beter zichtbaar in de zoekmachines voor mensen die opzoek zijn naar een lokaal bedrijf bij hen in de buurt.
Op deze manier kan je niet alleen een zeer gerichte marketingstrategie toepassen, maar vergroot je tevens de kansen dat mensen blijven terugkeren na een goede ervaring met jouw product, dienst of bedrijf.
Wat van ver komt, hoeft immers niet altijd goed of beter te zijn!
Bouwen aan een goede reputatie van jouw bedrijf met local SEO
Natuurlijk wil je als ondernemer niets liever dan een goede bedrijfsreputatie waarmee je jouw omzet en klantenbereik kan vergroten.
Om dit te bereiken is het van belang om de website te voorzien van relevante en kwaliteitsvolle informatie en content waar jouw doelgroep wat aan heeft.
Niet alleen voor jouw klanten, maar zeker ook voor de beoordeling van diverse zoekmachines.
Des te relevanter de content over jouw dienstverlening of bedrijf, des te beter is dit voor jouw lokale vindbaarheid.
Bij lokale zoekresultaten wordt jouw onderneming letterlijk en figuurlijk aangekaart in bijvoorbeeld Google Maps.
Mede door dit, hebben jouw klanten de mogelijkheid om een review achter te laten waar je vervolgens weer op kan reageren.
Dit vergroot de klantenbinding met de mensen uit jouw directe omgeving.
Ook zal dit andere geïnteresseerden uit de regio motiveren om gebruik te maken van de diensten van jouw bedrijf.
Zie het als een soort mond-tot-mondreclame.
Dit is de beste marketing die er is, en perfect voor de reputatie van jouw onderneming!
Voor welke bedrijven is local SEO geschikt?
Of je nu een kleine bakkerij in de omgeving van Geel hebt of een bouwbedrijf bent in de omgeving van Antwerpen: lokale vindbaarheid in de zoekmachines is voor ieder bedrijf nuttig en zinvol.
Hiermee vergroot je niet alleen de klantenstroom naar bijvoorbeeld jouw fysieke winkel, maar ook naar jouw website.
Bij het invoeren van een zoekopdracht in de zoekmachines, krijgt de klant direct een relevant overzicht van bedrijven en aanbieders in de buurt.
Zo zal een hongerige toerist in Gent die op zoek is naar een pizzeria blij zijn als hij enkele pizzeria’s in de buurt terug vindt wanneer hij een zoekopdracht uitvoert via Google.
Mits enkele positieve reviews is de kans heel groot dat hij ook daadwerkelijk binnenstapt.
Natuurlijk wilt je daar als ondernemer een graantje van meepikken.
Local SEO is absoluut geschikt voor elke soort onderneming of dienstverlening.
Buiten een perfect SEO geoptimaliseerde website om, speelt immers ook lokale vindbaarheid een grote rol in het vergroten van jouw klantenkring.
Breid de vindbaarheid van jouw bedrijf uit, werk aan een perfecte reputatie en bouw een goede band op met de potentiële klanten in jouw directe omgeving.
Local SEO: enkele tips
Zorg in eerste instantie dat je bedrijf- en adresgegevens optimaal staan aangegeven op je website.
Hiermee bedoel ik in de eerste plaats in de header of footer, en op je contactpagina.
Al kan je natuurlijk ook specifieke pagina’s of blogberichten aanmaken, waarin locaties worden opgenomen; bijvoorbeeld een locatiepagina per winkel bij meerdere vestigingen.
Vergeet hierbij bijvoorbeeld ook zeker geen Google Maps kaart in te sluiten.
Het goed vermelden van locatie gegevens is zeer belangrijk; want zoekmachines crawlen en indexeren je website op periodieke basis.
Enkel als het goed staat aangegeven, weet de zoekmachine waar je bedrijf is gelegen en kan het worden weergegeven in lokale zoekresultaten.
Vergeet ook geen Google Mijn Bedrijfspagina aan te maken.
Ook hierin kan je gegevens kwijt als bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer, websitelink, …
Je kan hierbij als extra zelfs posts maken (bijvoorbeeld een evenement) met trefwoorden én link naar je website.
Deze posts verschijnen vervolgens bij – relevante – zoekopdrachten net naast de algemene en lokale zoekresultaten.
Tot slot kan je je bedrijfsgegevens nog kwijt op tal van (vaak gratis) websites.
Ik denk dan aan De Gouden Gids, Foursquare, Yelp, Handelsgidsen, lokale (beroeps)verenigingen, …
Vaak ook nog eens met de mogelijkheid om je website link te plaatsen; wat ook weer een extra backlink betekent.
Succes!