Mond-tot-mondreclame werkt
De beste reclame is mond-tot-mondreclame.
Een oude zegswijze onder verkopers en ondernemers, waar mijns inziens vandaag de dag nog steeds enorm veel waarheid in zit.
Weet dat jouw tevreden klanten gemiddeld 3 andere mensen vertellen over hun positieve ervaring met jouw bedrijf, terwijl een ontevreden klant dit met gemiddeld maar liefst 10 anderen deelt.
En die 3 personen waarmee jouw tevreden klant zijn ervaringen deelt, zijn vaak heel goede vrienden, familie, collega’s.
Kortom, mensen die hij vertrouwt.
Je hebt het toch zelf ook al mee gemaakt dat als iemand die je goed kent en lief hebt jou iets aanraadt, dat je sneller geneigd bent om hier op in te gaan dan wanneer je dit hoort van een volslagen vreemde, laat staan van een verkoper?
Want hoe dan ook; mensen houden er niet van dat hun iets wordt verkocht – lees opgedrongen – en een verkoper dient te verkopen, toch?
Als ondernemer en verkoper doe je er dus goed aan om ervoor te zorgen dat jouw klanten een deel van dit werk over nemen.
De doelstelling is niet om van jouw klanten enkel tevreden klanten te maken.
Neen; de doelstelling is om het zo goed te doen dat jouw klant ambassadeurs worden van jouw onderneming.
Een ambassadeur is namelijk een klant die méér dan tevreden is, omdat hij méér kreeg dan wat hij verwachte.
Een ambassadeur kan niet wachten om dit in al zijn enthousiasme én proactief aan iedereen die het horen wil door te vertellen.
Ambassadeurs zijn klanten die zo uitermate tevreden zijn over jouw bedrijf en jouw dienstverlening, dat ze overal waar ze komen gouden reclame gaan maken voor jouw organisatie.
Doordat ambassadeurs over jouw bedrijf praten op de meest positieve manier, zorgen ze voor een schare aan potentiële klanten die jij niet meer moet gaan zoeken.
Ze komen niet alleen zélf tot bij jou, ze zijn ook nog eens gemotiveerd om bij jou te kopen!
Met de hedendaagse populariteit van sociale media, hebben ambassadeurs hierbij ook de weg naar deze kanalen gevonden.
Een slimme ondernemer die met zijn tijd mee is, beseft dat accounts op Facebook, Twitter of LinkedIn een gouden leadgenerator kunnen zijn voor zijn onderneming vandaag de dag.
Meer ambassadeurs betekent meer positieve reacties, likes en doorverwijzingen. Ook via sociale media.
Hierbij nog enkele tips, die bijdragen tot het genereren van ambassadeurs onder jouw klanten:
Hou je ogen en oren open
Luister naar je klanten, enkel zo kan je erachter komen wat hun specifieke wensen zijn, en wat er leeft.
Let hierbij ook wat er op sociale media en op internet over jouw bedrijf of producten verteld wordt.
Sluit dit aan bij het beeld dat je naar buiten wenst te dragen?
Je koopt zélf toch ook eerder bij een bedrijf met een positief imago?
Ken je klanten
Een persoonlijke aanpak is goud waard.
Klanten houden ervan als je je herinnert wat ze eerder bij je aankochten, en wanneer je hen hierover aanspreekt.
Ik begrijp best dat dit niet altijd gemakkelijk is, zeker niet als je heel veel klanten per dag ziet.
Maar met een persoonlijke aanpak naar jouw (vaste) klanten toe, profileer je jezelf als een bedrijf met de professionele organisatie van een grootwarenhuis, met de charme van een buurt superette.
Bied méér dan men verwacht
Waarschijnlijk hét beste advies om van je klanten ambassadeurs te maken.
Als je méér biedt dan wat men verwacht, kan je toch niet anders dan méér dan tevreden klanten genereren?
Een specialist in autoruiten die na een reparatie of vervanging ook gratis de ruitenwisservloeistof heeft bijgevuld, en proactief én kosteloos nieuwe ruitenwissers heeft geïnstalleerd, heeft ook bij mij en streepje voor.
Distantieer jezelf
Wees anders dan jouw concurrenten.
Geef je klanten het gevoel dat je er alles voor doet om hun behoeften te ontdekken, en ze ook in te vullen.
Wees dus origineel, maar vertrek hierbij steeds vanuit de klant.
Als je de dingen anders aanpakt dan jouw concullega ‘s, wordt dit gegarandeerd op positieve wijze gedeeld.
En over wie denk je dat ze dan praten?
Ambassadeurs zijn meestal klanten voor het leven, doordat ze zich een deel van jouw bedrijf voelen.
Ze kopen meer en vaker, en zorgen voor positieve mond tot mond reclame waardoor je nog meer potentiële klanten aantrekt die bovendien zin hebben om bij jou te kopen.
Je kan als ondernemer vandaag de dag veel geld investeren in dure marketingcampagnes, niks kan echter op tegen een gouden aanbeveling van een ambassadeur.
En dit beste ondernemer, dit kan je niet kopen, maar dit moet je verdienen, dag na dag…