Een webshop opzetten? Kom van die luie stoel af!
Het opzetten, onderhouden en runnen van een webshop is geen kwestie van wachten tot de orders binnenstromen.
Ons wereldwijde web staat vol met concurrerende webshops die hun producten of diensten willen verkopen aan de desbetreffende doelgroep.
Bij het opzetten van een webshop komt minstens evenveel kijken als bij het openen van een fysieke winkel, weliswaar zijn de werkzaamheden een klein beetje anders.
Een webwinkel opzetten én runnen vergt veel werk en vraagt buiten een perfecte optimalisatie om, ook constante monitoring en verbetering.
Het is dan ook niet voor niets dat het opzetten en runnen van een webshop een specialistisch werk is.
Zo moet je bijvoorbeeld naast een aantrekkelijk webdesign over een uitgewerkt marketingplan beschikken, je verdiepen in online adverteren én zorgen dat jouw webshop SEO geoptimaliseerd is voor een goed resultaat in de zoekmachines.
Daarnaast is het ook belangrijk om op te hoogte te blijven van de acties van jouw concurrenten, zodat je daar tijdig op in kan springen.
Een webshop opzetten? Dit is wat je moet weten!
Een succesvolle webwinkel met een goed marktonderzoek en SEO
Weet je wat er speelt in de branche waarvoor je een webshop op wilt gaan zetten?
Een goed marktonderzoek en marketingplan helpen bij het succesvol opzetten en runnen van een webshop.
Onderzoek bijvoorbeeld of er veel gezocht wordt naar de zoekwoorden die gerelateerd zijn aan jouw dienst of bedrijf.
Wat is jouw doelstelling? En welke doelgroep wil je bereiken?
Aan de hand hiervan kan je namelijk direct beginnen met de SEO-optimalisatie van jouw webshop.
Het is een veelgemaakte fout om later in het proces pas te beginnen met deze optimalisatie.
Hierdoor kunnen er al enkele cruciale fouten zijn gemaakt tijdens het opzetten van jouw online winkel.
Het vinden van goede zoekwoorden is hier zeker een onderdeel van.
Bovendien is SEO iets wat zijn effect pas laat merken na enkele weken, of zelfs maanden.
Niet mee wachten dus!
De concurrentie onderzoeken. Is dat nodig bij het opzetten van een webshop?
Ja, absoluut!
Door een gedegen concurrentieonderzoek uit te voeren én te blijven handhaven, heb je de mogelijkheid om je te onderscheiden van de rest.
Dit komt niet alleen ten gunste van de resultaten in de zoekmachines, maar ook van de webshop zelf.
Hierdoor kan je de webwinkel blijven verbeteren door bijvoorbeeld het toevoegen van SEO gerichte content die gebaseerd is op de zoekwoorden van jouw product(en).
Heb je voldoende informatieve en relevante content op jouw webshop die interessant is voor de bezoeker?
Dan zal Google dat waarderen met een goede plaatsing in de Google ranking.
Aan de hand van concurrentie onderzoek weet je hoe jouw positie vergeleken met die van jouw concullega’s kan verbeteren door het aanbieden van nóg betere producten en diensten, met bijhorende tekst en uitleg.
Niet dat je Bol.com of Amazon klakkeloos moet gaan kopiëren, maar je kan er ongetwijfeld wel iets van leren.
Door middel van concurrentieonderzoek wordt trouwens ook meteen duidelijk wat jij anders doet en welke toegevoegde waarde jouw webshop heeft tegenover de anderen.
Een webshop opzetten en runnen is en blijft dus hard werken!
Wat komt nog meer kijken bij het opzetten van een webshop?
Natuurlijk komt er nog meer kijken bij het opzetten van en webshop.
Ga je online betalingen en leveringen aan huis aanbieden? Dan zal je een overeenkomst moeten afsluiten met leveranciers.
Op die manier kan je een online betalingssysteem integreren zodat je klanten veilig online kunnen afrekenen.
Afhankelijk van de aanbieder zal je dan een selectie van betaalmiddelen zoals creditcards, iDeal of bancontact kunnen aanbieden.
Ook een goede leverancier voor de aan huis bestellingen is hierbij belangrijk, zodat je producten veilig, snel én zonder schade ter plaatsen geraken…
Hou ook rekening met de nieuwe Europese Privacywetgeving (GDPR of AVG).
Een SSL certificaat dat de veiligheid binnen je webshop zelf garandeert is bijvoorbeeld wettelijk verplicht.
Vanzelfsprekend zal ook de betaalomgeving – welke mogelijks bij de leverancier van je online betalingen ligt – ook voldoende beveiligd moeten zijn.
Ook de keuze van een snelle hosting aanbieder is cruciaal: je wil immers dat je klanten vlot in je online shop kunnen navigeren, toch?
Webshop klaar? Nu begint het pas!
Is je webshop afgewerkt en online, zodat je nu achterover kan leunen en met de ogen dicht kan wachten tot de orders binnenstromen?
Niets is minder waar!
Een cruciale inschattingsfout die vele mensen maken is dat dit allemaal wel vlotjes uit zichzelf zal lopen en uitgroeien tot een succes.
Echter is het runnen van een webshop ook hard werken.
Eigenlijk begint het nu pas. Een webshop of website runnen is immers een continu proces…
Op dit ogenblik kent nog niemand immers de nieuwe webshop.
Het is dus belangrijk dat je verder werkt aan het uitbouwen van naamsbekendheid en bezoekers naar de website haalt.
Dit kan je bijvoorbeeld doen door Social Media kanalen uit te bouwen, of door aanwezig te zijn op beurzen of events.
Ook naar zoekmachine optimalisatie (SEO) is het belangrijk dat je de webshop steeds blijft verbeteren.
Dit kan door bijvoorbeeld goede productomschrijvingen te blijven toevoegen, of relevante blogberichten plaatsen die aansluiten bij wat je verkoopt.
Dit natuurlijk met de juiste trefwoorden waarop je gevonden wil worden.
Een webwinkel in smartphones die een artikel plaatst met tips om de levensduur van de batterij te verlengen bijvoorbeeld…
Ook linkbuilding hoort hierbij, waarbij je ervoor zorgt dat andere (relevante) websites naar jouw nieuwe webshop gaan linken.
Gericht adverteren met focus op de juiste doelgroepen voor jouw bedrijf, dienst of product is een belangrijke bijdrage voor een succesvolle webwinkel.
Zo kan je bijvoorbeeld adverteren op Sociale Media, of op Google. (SEA)
Door het opstarten van de juiste campagnes kan je jouw brandname uitbouwen én vestigen.
Hierdoor wordt het verkeer naar jouw webshop verhoogt en kan je werken aan een prettige en effectieve klantenbinding.
Je zal eveneens grondig moeten opvolgen wat werkt en wat minder goed werkt door middel van website analyse tools.
Op die manier kan je de webshop telkens blijven verbeteren.
Succes!