Marketingplan als zelfstandige Zo begin je eraan! - Bart Daems - Marketing Management

Marketingplan als zelfstandige? Zo begin je eraan!

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op de nieuwsbrief en blijft steeds op de hoogte van de laatste nieuwtjes en blogs!

Marketingplan als onderscheidende factor

Ik zei het al eerder: een goed Marketingplan bepaalt je succes als ondernemer.
En dit geldt niet enkel voor grote of middelgrote bedrijven.

Integendeel: ook als kleine zelfstandige of als zelfstandige in bijberoep is het hyper belangrijk een degelijk Marketingplan te hebben.

Het is belangrijk om als ondernemer na te denken en een strategie te hebben over hoe je jezelf in de markt zal gaan zetten, hoe je klanten zal aantrekken, op welke verschillende kanalen je zal inzetten, welk budget je hiervoor kan vrijmaken, …
En dat is nu net waar vele zelfstandigen en zelfstandigen in bijberoep niet mee bezig (willen) zijn.

Een gemiste kans.

 

Een Marketingplan start met een eigen identiteit

Hoeveel zelfstandigen zijn er niet die geen bedrijfsnaam of logo hebben?
Laat staan businesskaartjes of ander Marketingmateriaal…

Hoe wil men zichzelf in de markt gaan zetten zonder deze basis?
Zonder eigen identiteit en Marketingplan wordt dit heel moeilijk.
Tenzij men op een kwalitatief netwerk kan terugvallen dat regelmatig opdrachten aanlevert.
En dan nog.

Alles start dus met de merkidentiteit van de zaak.
Een overdachte bedrijfsnaam en een degelijk logo.

 

De website als hart van je Marketingplan

Naast een eigen identiteit is het belangrijk een eigen plekje te hebben op het internet.
Bij voorkeur is dit een eigen website; al dan niet ontworpen door een professionele webdesigner.

Als je men het écht goed wil aanpakken hoort hier natuurlijk ook een eigen domeinnaam en zakelijke e-mailadressen bij.
Geef toe; een bestelwagen waar “welkom@loodgieterij-peeters.be” op staat oogt toch professioneler dan “peeters0325@hotmail.com”?
Ik zie ze echter nog dagelijks rondrijden.

Een website fungeert absoluut als basis van je online Marketingplan en je digitale aanwezigheid.
Voor sommige bedrijven is het een online visitekaartje; voor andere bedrijven een lead machine die potentiële klanten aanlevert of zelfs verkopen realiseert.

De website is voor een onderneming het plekje waarnaar alle verschillende kanalen wijzen.
Of je als bedrijf nu je publiek aantrekt via sociale media of Google; vaak worden bezoekers naar de website geleid alwaar er iets dient te gebeuren.

Investeer als zelfstandige dus in een kwalitatieve en up-to-date website die gevonden kan worden in zoekmachines.
Het is immers het hart van je Marketingplan.

 

Waar zit de doelgroep die je wil bereiken?

Als de website eenmaal in orde is (website onderhoud blijft hierna nog steeds belangrijk!); dan is het tijd om te bepalen hoe je mensen naar je nieuwe website wil krijgen.

Zo kan je bijvoorbeeld gaan adverteren op Facebook.
Een goed opgezette advertentiecampagne stuurt de boodschap die je wil verspreiden naar die specifieke doelgroep die je wil bereiken.

In doelgroepbepaling op Facebook kan men zeer ver gaan: specifieke regio, leeftijd, interesses, geslacht, opleidingsniveau, … .
Hoewel het aantal gebruikers licht gedaald is, heeft Facebook in België nog steeds 8 miljoen (!) gebruikers, en beschikken ze ook over massa’s informatie over deze gebruikers.

Grote kans dat jouw doelgroep dus ook actief  is op Facebook.
Enkel die mensen waarvan je denkt dat ze je ideale doelgroep vormen krijgen de boodschap te zien.

Daarnaast kan je ook potentiële klanten bereiken via Google Ads; ofwel adverteren via Google.
Voordeel hier is dat deze mensen daadwerkelijk op zoek zijn naar een specifiek product of dienst.
Zeg nu zelf: als jij op zoek bent naar een product of dienst, waar start jouw zoektocht dan?

Door grondig onderzoek te doen naar zoekwoorden en termen, goed opgezette advertentie teksten en regelmatige bijsturen kan dit bijzonder succesvol zijn.
Ik ken bedrijven die maandelijks duizenden euro’s spenderen aan Google Ads, maar hier een veelvoud uithalen door extra inkomsten van bezoekers die op hun website zijn beland via Google Ads.

 

Een Marketingplan hoeft niets extra te kosten

Op zich hoeft een Marketing plan geen grote investering te zijn.
Sterker nog; het kan zelfs gratis.

Er bestaan webdesign systemen waarmee je kosteloos een degelijke en professionele website kan bouwen.
Denk maar aan WordPress, WIX, … .

Het optimaliseren van de website voor zoekmachines (SEO) en dat vooral op het lokaal gevonden worden in zoekmachines (Local SEO); is iets waarmee men eveneens zelf aan de slag kan.

Uiteraard is hier enige kennis van vereist; doch is er online veel informatie te vinden zoals bijvoorbeeld onze Online Marketing Tips.
Voordeel hier is dat de website op termijn beter zal scoren in bijvoorbeeld Google, zonder dat er advertentiekosten aan verbonden zijn.

Ook een Facebook bedrijfspagina of andere Social Media kanalen opzetten kan gratis.
Als dit goed en regelmatig wordt beheerd met interessante content; kan ook dit bijzonder lucratief worden.

Al is er natuurlijk ook nog de factor tijd.
En laat dit nu net zijn wat de meeste zelfstandige ondernemers niet hebben… .
Het zelf aanpakken van alle elementen binnen je Marketingplan zou tijd vragen; reken zelf maar eens uit wat deze investering kost.

Mijn advies?
Laat het Marketingplan over aan professionals en concentreer je als zelfstandige op wat écht belangrijk is: jouw business.
Op die manier zorg je ervoor dat je Marketingplan en je investering méér zal opleveren dan dat het je kost.
Ieder zijn vak.

 

Succes!

 

Kan jouw onderneming hulp van een Business Coach gebruiken?

Neem contact op voor meer info of een vrijblijvende afspraak

 

Download dit GRATIS ebook vol Tips & Tricks voor ondernemers!

 
Deel dit bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *