Website Analyse tools helpen je scoren

Website Analyse tools helpen je scoren!

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op de nieuwsbrief en blijft steeds op de hoogte van de laatste nieuwtjes en blogs!

Website analyse tools: waarom belangrijk?

Heb je een prachtige website met een fantastisch webdesign?
Dan wil je deze natuurlijk het liefst onder de aandacht brengen van jouw doelgroep.

De marketing en het webdesign spelen daarbij niet alleen een belangrijke rol.
Ook de SEO gerichte content op jouw website zorgt voor een goede vindbaarheid in de zoekmachines, en verhogen daarmee de conversie.
Meten is weten, en dat geldt ook zeker voor het gedrag van de doelgroep die jouw website bezoekt.

Maar hoe kun je dit nu het beste bijhouden?
En hoe kun je beter inspelen op de wensen en het surfgedrag van deze bezoekers?
Met website analyse tools zoals bijvoorbeeld Google Analytics en Hotjar, kun je het gedrag van jouw bezoekers nauwkeurig in de gaten houden en opvolgen.

Zo weet je niet alleen wat je eventueel nog kunt verbeteren, maar kun je jouw website ook perfect afstemmen op de behoeften van jouw website bezoekers.

 

Wat zijn de voordelen van website analyse tools?

Een website zonder bezoekers of goede analyse tools is een opvulling van ons wereldwijde web, maar zeker geen aanvulling.
Met website analyse tools heb je wél de mogelijkheid waardevolle content en het verkeer op jouw website tot in finesse te kunnen analyseren en bewerken.

Een groot voordeel van bijvoorbeeld Google Search Console is dat je kunt zien op welke zoekwoorden jouw website gevonden wordt.
En hoeveel mensen er effectief doorklikken naar je pagina.
Handig, want hiermee kun je dus gerichte SEO content schrijven voor op jouw pagina.

Met Google Analytics kun je niet alleen het aantal bezoekers meten, maar kun je tevens zien welke pagina’s er bezocht worden, vanwaar je bezoekers komen, welke apparaten ze gebruiken, en hoelang ze op jouw website verblijven.
Of wat dacht je van die pagina’s die net niet populair zijn en waar bezoekers de website verlaten.
Je kan hierbij doelen instellen (bv een aankoop) en in kaart brengen welke exacte weg de bezoeker op de website heeft afgelegd alvorens het doel werd bereikt.

Het mooie van de zaak is dat bovenstaande tools gratis wordt aangeboden door Google.
Analyse tools geven tevens weer hoeveel bezoekers er via mobiel, tablet of desktop de weg naar jouw pagina vinden.
Ook hiermee kun je je voordeel doen.

Heb je veel mobiele bezoekers, zoals de trend vandaag bij de websites van de meeste bedrijven?
Overweeg dan om jouw website nóg mobiel vriendelijker te maken.

 

Website analyseren met Hotjar

Ook de website analyse tool van Hotjar kan enorm bruikbaar zijn als je meer inzicht wil krijgen in het gedrag van het verkeer op jouw website.
Deze optimalisatie tool laat jou als website eigenaar precies zien waar de aandacht van jouw klanten naar uit gaat.

Hotjar maakt gebruik van de zogenaamde “heatmaps”.
Deze geven exact weer waar veel op geklikt wordt, en op welke plek jouw bezoekers veel scrollen.

 

hotjar website analytics

 

Daarnaast heeft deze website analyse tool nog meer voordelen.
Met de funnel functie kun je zien hoeveel mensen er jouw website verlaten bij het zien van een bepaalde pagina.
Ook kan je recordings maken waarbij je precies kan zien wat de surfer heeft gezien tijdens zijn of haar bezoek op je website.

Website analyse tools hebben dus wel degelijk veel voordelen voor jou als website eigenaar.
Door middel van een uitgebreide analyse kun je jouw pagina tot in de kleinste details optimaliseren.

Dit zorgt niet alleen voor een goed converterende website, maar zo kun je ook steeds beter aan de wensen van jouw bezoekers voldoen.

 

Tot slot

Website analyse tools zijn een absolute must have voor elke website.
Tenminste als het bedrijf erachter zich wil blijven verbeteren én met oog op gebruiksvriendelijkheid, verkoop en conversies.

Hou bij installatie en gebruik ervan wel rekening met de recent gewijzigde Europese Privacy wetgeving (GDPR of AVG).
Zo is het onder andere bij Google Analytics verplicht geworden om de code te anonimiseren.
En natuurlijk netjes melden in de Privacy- en Cookiepolicy welke gegevens worden getracked én waarvoor precies.

 

Succes!

 

Kan jouw onderneming hulp van een Business Coach gebruiken?

Neem contact op voor meer info of een vrijblijvende afspraak

 

Download dit GRATIS ebook vol Tips & Tricks voor ondernemers!

 
Deel dit bericht

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *