Bloggen als fenomeen
Wat is een blog? Goeie vraag.
Een blog (weblog) is een plaats op het internet waar regelmatig artikelen worden gedeeld.
Denk hierbij aan een apart gedeelte op een website (zoals wij doen), al bestaan er zeker ook andere interessante oplossingen.
Bloggen als publicatievorm bestaat al veel langer dan vandaag.
Aan het begin van de 21ste eeuw kende het blog zijn eerste hoogtepunt.
In die dagen ging bloggen vooral over online dagboeken of over blogs over hobby’s.
Commercieel bloggen of de mogelijkheid om met schrijfsels geld te verdienen, was toen nog helemaal niet aan de orde.
Mogelijkheden om te bloggen
De mogelijkheid om een persoonlijk blog te schrijven zonder dat je affiliate marketing of geld verdienen als doelt stelt, bestaat nog steeds.
Daar gaan we het in dit artikel niet over hebben.
Wie zijn of haar content wil te gelde maken, moet daar meer voor over hebben.
We zetten hieronder een aantal waardevolle tips op een rij.
Blog als uithangbord
Er bestaan verschillende mogelijkheden om blogs te gebruiken om meer bezoekers naar je website te krijgen.
Wie echt geïnteresseerd is in wat je te bieden hebt, leest er graag meer over.
Denk bijvoorbeeld aan een webshop in tuinbenodigdheden die een blog schrijft over tips om het gazon te onderhouden.
Je doet er goed aan om ervoor te zorgen dat potentiële bezoekers van je website zinnige informatie aangeboden krijgen over de diensten en producten van je bedrijf.
Door het schrijven van waardevolle content die betrekking hebben op je vakgebied, zullen je bezoekers je als een autoriteit gaan beschouwen.
Een bijkomend voordeel van een blog is dat je trefwoorden kan verwerken in je artikels; wat dan weer een positieve invloed heeft op de zoekmachineresultaten (SEO).
Hoe begin je aan bloggen? Er bestaan gelukkig verschillende platformen die je de mogelijkheid geven om een commercieel blog aan te maken.
Bloggen met WordPress
WordPress blijft populair als blogplatform. Het werd er dan ook specifiek voor ontwikkeld.
Alles wat je moet doen om te bloggen op WordPress.com is een account aanmaken en alle stappen doorlopen.
Op die manier staat je blog vlug online en kun je er zeker van zijn dat de aspecten zoals veiligheid helemaal in orde zijn.
Let wel; er is een verschil tussen WordPress.com en WordPress.org.
Wil je het helemaal professioneel aanpakken (met bv een eigen domeinnaam) en gebruik maken van gratis en/of premium plug-ins, dan kies je beter voor WordPress.org.
Je sluit een WordPress hosting pakket af bij een leverancier naar keuze, koppelt de domeinnaam en installeert een basis WordPress installatie.
En vervolgens kan je aan de slag!
Zowel WordPress.com als WordPress.org gebruiken een handig systeem waarbij automatisch meteen tekstblokken worden aangemaakt.
Dit is een vernieuwing die enerzijds zorgt voor meer gebruiksvriendelijkheid, maar anderzijds heb je nog steeds de mogelijkheid om zelf dingen aan te passen in de achterliggende code.
Blogger
Blogger is het blogplatform van Google.
Iedereen met een Google-account kan een blog aanmaken met behulp van dit gekende blogplatform.
Geld verdienen met je artikels kan hier ook.
Blogger wijst zijn bezoekers meteen op de mogelijkheid om AdSense aan je blog te koppelen.
Dit is echter misschien net niet het verdienmodel waar je als internetondernemer op zit te wachten.
Medium
Medium is dan weer het blogplatform van Twitter.
In feite was dit het eerste platform dat je toeliet om een blog aan te maken door middel van het blokkensysteem dat nu ook wordt gebruikt.
Vele professionele schrijvers maken gebruik van dit zeer mooie ingeburgerde platform.
Besluit
De verschillen tussen de verschillende blogplatformen worden steeds kleiner.
En de mogelijkheden steeds groter.
WordPress en Medium hebben veel met elkaar gemeen.
Beide platformen maken dat je blog er professioneel uitziet d.m.v. een professioneel webdesign.
Een blog gekoppeld aan een bedrijfswebsite zal hierdoor zeker potentiële klanten aantrekken.
WordPress geeft echter veel meer mogelijkheden om je blog in je website te integreren.
Tevens biedt dit platform van de drie ook de meeste mogelijkheden om met zoekmachine optimalisatie (SEO) aan de slag te gaan.
Of andere functionaliteiten toe te voegen aan je website.
Let wel op bij het opzetten van een blog en hou rekening met wettelijke verplichtingen (bv GDPR) en denk ook aan periodiek Website onderhoud.
Dit om ervoor te zorgen dat je op alle vlakken veilig en in orde bent én blijft.
Succes!