Je ziet het steeds vaker: Websites die een blog hebben.
Heel veel webshops en andere websites hebben een blog of een nieuws gedeelte, zelfs als je dit niet direct verwacht.
Waarom is dat zo?
Er zijn natuurlijk veel redenen te bedenken waarom dit zo is, maar wij zullen de 3 belangrijkste redenen en voordelen behandelen waarom een blog jouw website tot een nieuw niveau kan tillen.
Ontwikkel een expertstatus
Websites waren tot voor enkele jaren een redelijk statische plek.
Neem bijvoorbeeld een webwinkel die trendy kleding verkoopt.
Een webshop als deze kan door gebruik te maken van een blog een expertstatus ontwikkelen binnen de fashion industrie.
Door periodiek nieuwe artikels op de blog te plaatsen is het mogelijk om lezers op de hoogte te brengen van de nieuwste trends en actualiteiten.
Hierdoor ontwikkel je niet alleen een expertstatus, maar genereer je ook méér verkeer naar je website.
Als je webshop is opgebouwd in WooCommerce binnen WordPress, is het toevoegen van een blog een fluitje van een cent.
WordPress werd immers initieel ontwikkeld als blog toepassing.
Kom hoger in Google te staan dankzij SEO
Een blog biedt dé uitgelezen kans om aan de SEO van jouw website te werken.
Voor de mensen die hier nog nooit van hebben gehoord: SEO staat voor Search Engine Optimization ofwel zoekmachineoptimalisatie.
Dit is het proces waarmee je er voor zorgt dat jouw website zo hoog mogelijk in de Google ranking komt te staan zodat je meer nieuwe klanten aan kan trekken.
Dit doe je zonder gebruik te maken van manipulatietechnieken, maar door het optimaliseren van de website en content.
Je schrijft bijvoorbeeld interessante stukken over onderwerpen binnen jouw vakgebied, die voor anderen interessant zijn en die andere kunnen helpen met het oplossen van een vraag of probleem.
Door blog artikels te schrijven zorg je er niet alleen voor dat jouw webpagina’s in Google komen te staan, maar ook dat de algehele Google kwaliteitsscore van jouw website beter wordt.
Hierdoor zal jouw ganse website beter vindbaar worden in zoekmachines als Google of Bing.
Dit geldt al helemaal als je gebruik maakt van backlinks van andere websites naar jouw blog en/of website.
Als andere websites zeggen dat wat er op jouw website te vinden is interessant is, zal Google jouw website sneller aanreiken aan surfers die zoeken over jouw onderwerp.
Interessant? Lees dan zeker ook ons artikel over SEO vriendelijk bloggen!
Krijg content en views op je website en je Social Media
Ieder bedrijf dat meegaat met zijn tijd weet dat social media vandaag niet meer weg te denken zijn.
Jouw klanten zijn gegarandeerd aanwezig op die sociale media, dus is het maar wat logisch dat jouw bedrijf dat ook is, toch?
Om optimaal gebruik van te maken van Social Media Marketing moet je regelmatig posts en reacties plaatsen.
Interactie uitlokken bij je lezers, zodat ze jouw content gaan liken en delen.
Maar het is natuurlijk best lastig om constant nieuwe dingen te bedenken.
Door blogartikelen te plaatsen op de blog van jouw website heb je ook meteen nieuwe content op jouw sociale media.
Je kan simpelweg een link naar het artikel met een korte tekst erbij plaatsen op Facebook, Twitter en LinkedIn.
Vergeet niet om een leuke en relevante afbeelding bij te voegen, maar let op met het kiezen van de juiste rechtenvrije afbeeldingen voor je website.
Sommige afbeeldingen zijn immers beschermd door het internationaal copyright.
Links naar je blog artikels posten zorgt er niet alleen voor dat jouw social media actief blijven, maar tellen ook als waardevolle backlink.
Je zal bovendien ook nog eens meer lezers krijgen op jouw website wat voor betere klantenbinding en ook een hogere Google score zal leiden.
Succes!