Welke tools kan ik inzetten voor succesvolle acquisitie

Welke tools kan ik inzetten voor succesvolle acquisitie?

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op de nieuwsbrief en blijft steeds op de hoogte van de laatste nieuwtjes en blogs!

Inleiding

De tijd dat je als verkoper uitsluitend een telefoonboek vastpakte en zomaar wat bedrijven opbelde om afspraken te maken, is verleden tijd.

Ook advertenties in de krant zijn steeds minder efficiënt.
Let op; telefonische acquisitie is niet dood en soms bijzonder efficiënt, maar er zijn meer tools die je kunnen ondersteunen.

De moderne consument zoekt tegenwoordig wat hij nodig heeft online.
Als ondernemer heb je echter steeds nieuwe klanten nodig.
Anders gaat het mis met je bedrijf.

Acquisitie, ofwel het werven van nieuwe klanten en opdrachten is noodzakelijk voor iedere ondernemer.
In je winkeltje gaan zitten wachten totdat de klanten naar jou toekomen is niet de oplossing.

Met deze tips voor beginnende ondernemers geef je eventuele obstakels op de weg eenvoudig het nakijken.

 

Enkele Sales tips en acquisitie tools

Je moet nieuwe klanten binnenhalen anders blijf je niet bestaan.
Zonder opdrachten draai je geen omzet.

Hoe en waar vind je nieuwe opdrachtgevers?
Hoe houd je bestaande klanten tevreden?
Daar gaat het om, en daarover gaan ook onze tips.

We hebben enkele basic hedendaagse tools voor acquisitie voor je op een rijtje gezet.

 

Een zakelijke website is het absolute begin

Of jij het nu van particuliere of zakelijke klanten moet hebben, iedereen zoekt in eerste instantie op internet naar diensten of producten.
Jouw website is hét online visitekaartje.

Er zijn anno 2019 nog steeds bedrijven die op zoek zijn naar klanten (of medewerkers) en hierbij verwijzen naar een hotmail of gmail e-mailadres.
En er hierbij absoluut van overtuigd zijn dat dit dé manier om overtuigend en professioneel over te komen.
Hoe wil je dan in Godsnaam serieus genomen worden?
Om nog maar te zwijgen hoe je klanten naar je toe wil trekken… .

Het is voor élke ondernemer belangrijk om een goede (basis)website te hebben, naast je activiteiten op sociale media. We zijn tenslotte 2019.
Natuurlijk zorg je ervoor dat de informatie op je website en Social Media volledig is.
Regelmatig publiceer je nieuwe blogs of nieuwtjes en foto’s op je website.

Door via Google betaalde advertenties op te zetten kun je bereiken dat je op korte termijn beter gevonden wordt in – je raad het al – Google.
Hierdoor zullen veel meer mensen je website bezoeken.
Vergeet niet om bij je activiteiten in sociale media af en toe (zonder te spammen) het linkje naar je website te plakken.

Een goede website bouwen (en onderhouden!) is een vak apart.
Tijd en energie die jij waarschijnlijk liever aan je Core Business wilt besteden.

Veel ondernemers besteden deze taak dan ook uit aan communicatiespecialisten en websitebouwers.
En terecht; ieder zijn vak, zodat jij je kan concentreren op datgene waarin jij écht goed bent.

En neen, dit hoeft geen stukken van mensen te kosten.
Een Marketing specialist verdient zichzelf terug.

Of verdiep jezelf in de materie, en spaar de kosten uit.

 

Verzamel de juiste mensen om je heen

Sociale media zijn tegenwoordig een populaire en succesvolle manier om bekendheid, autoriteit en nieuwe klanten te werven.
Dit betekent dat je namens je bedrijf af en toe iets relevant op Facebook of Twitter zet.

Korte berichten kosten je niet zoveel tijd.
In je Twitterprofiel zet je precies wie je bent, wat je doet, en waar je gevestigd bent.

Hetzelfde geldt voor LinkedIn, Facebook en Instagram.
Je kunt een verhaal zetten op Instagram (Instagram Stories) om je bekendheid te vergroten.
Maar praat niet overal over mee.

Beperk je tot onderwerpen die met je business te maken hebben.
Sociale media zijn een prima netwerkmogelijkheid om bekendheid op te bouwen en nieuwe klanten of opdrachtgevers binnen te halen.
Het is ook een mogelijkheid om jezelf te profileren als een expert.

Je moet uiteraard wel weten op welke sociale platformen jouw doelgroep actief is.
Denk ook eens na over een Social Media Strategie.
Of doe beroep op een partner die dit voor je regelt.

Als je klanten over verschillende media verspreid zitten, en dat is het geval, kun je voor elk medium een strategie of aanpak bepalen.

 

Cold Calling

We begonnen er al mee.

Het oppakken van de telefoon en rondbellen.
Klinkt simpel,toch? Dat is het uiteindelijk ook, of net niet.

Het wordt ook wel “cold calling” genoemd.
Het is een uiterst succesvolle tool om nieuwe klanten te vinden, maar het vraagt best wel wat inspanning.

Ik zei het al, Cold calling is een vak apart en je moet er de juiste feeling voor hebben.
Pas op dat je bedrijf niet bekend komt te staan als agressief en opdringerig. De grens is zeer dun.

Dat soort negatieve reclame kun je missen.

 

Een nieuwsbrief rondsturen

E-mailmarketing is een goede manier om je naamsbekendheid onder de doelgroep te vergroten en in contact te blijven met bestaande klanten.
Het versturen van nieuwsbrieven kan resulteren in meer bezoekers op je website, omzetstijgingen en een hogere klanttevredenheid.

Een nieuwsbrief is ook een manier om bestaande klanten tevreden te houden.
Zorg dat de nieuwsbrief vol met interessante vlot leesbare informatie staat.

Als mensen meer willen lezen, dan verwijs je gewoon naar de website waar het volledige artikel staat.

 

Ga (meer) netwerken

Via netwerken kom je in contact met mensen, kun je bestaande contacten onderhouden en kun je via je bestaande netwerk weer aan nieuwe contacten komen.
Je kunt dit online doen, via de sociale netwerken, maar ook offline.

Bezoek eens een branchebeurs, bijeenkomst, seminar of congres.
Tijdens netwerkontmoetingen vertel je wie je bent, wat je doet en wat je wilt. Of liever gezegd: wat jij iemand te bieden hebt.

Het is een begin voor het opbouwen van jouw autoriteit.
Tijdens netwerkevents leg je vooral contact met andere ondernemers.

Netwerken is nuttig voor B2B-opdrachten, maar vergeet niet dat je “gewone” klanten ook op deze manier kunt tegenkomen.
Je verdient je geld niet met netwerken maar met het betaald krijgen voor opdrachten, dat klopt.

Toch is netwerken een zeer waardevolle manier van “investeren”, met het oog op toekomstig succes.
Lees meer in ons artikel over “de kracht van netwerken”.

 

Kan jouw onderneming hulp van een Business Coach gebruiken?

Neem contact op voor meer info of een vrijblijvende afspraak

 

Download dit GRATIS ebook vol Tips & Tricks voor ondernemers!

 
Deel dit bericht

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *