Goede vragen kunnen stellen is hyper belangrijk in sales
Een van de meest essentiële vaardigheden in de verkoop is het vermogen om goede vragen te stellen.
Goede vragen stellen stelt de verkoper in staat om de behoeften van de klant te begrijpen en het product of dienst af te stemmen in functie van hun specifieke wensen en behoeften.
Goede vraagstelling kan ook helpen om het ijs te breken, rapport te genereren, een vertrouwensrelatie op te bouwen en de kans op een verkoop te vergroten.
In dit artikel zullen we bespreken waarom goede vragen stellen zo belangrijk is in de verkoop en hoe je deze vaardigheid verder kunt ontwikkelen.
Begrijp de behoeften van de klant
Een van de belangrijkste redenen om goede vragen te stellen in de verkoop is om de behoeften van de klant te begrijpen.
Door gerichte vragen te stellen, kan je inzicht krijgen in wat jouw klant écht nodig heeft en hoe je hén kunt helpen.
Dit stelt je in staat om jouw product of dienst aan te passen aan hun specifieke behoeften en om hen een oplossing te bieden die hen daadwerkelijk zal helpen.
Stel vooral vragen die engagement oproepen, die de klanten laten nadenken en die de klant laten dromen.
Hiermee maak je van in het begin reeds het verschil met concullega’s die dit gegarandeerd niet doen. Trust me 🙂
Creëer een vertrouwensrelatie met klanten
Het stellen van goede vragen kan ook helpen om een vertrouwensrelatie met jouw klant op te bouwen.
Door interesse te tonen in hun behoeften en hen serieus te nemen, kan je hen laten zien dat je zich om hen bekommert en dat je hun problemen wilt oplossen.
Stel gerichte vragen over hun situatie, doelen en verwachtingen.
En diep deze verder uit, totdat je doorhebt wat de échte motivatie om te kopen is bij je klant.
Creëer hierdoor vertrouwen geven in jouw bedrijf en in jouw vermogen om hen oprecht te helpen. Vertrouwen is essentieel in sales.
We spreken immers over centen die de klant jou wil geven in ruil voor een stukje waarde.
Verhoog de kans op een verkoop
Door goede vragen te stellen, wordt de kans op een succesvolle samenwerking groter.
Zie het als een dokter: die stelt ook eerst vragen, zal vervolgens een diagnose stellen, en hierna een medicijn voorschrijven.
Dat is in de verkoop niet anders.
Door gerichte vragen te stellen en inzicht te krijgen in de behoeften van uw klant, kan je jouw product of dienst presenteren als dé oplossing (het medicijn) die ze nodig hebben.
Stel vooral ook vragen rond impact en de gevolgen van het ontbreken van jouw oplossing in de situatie van de klant.
Want hoe groter de hoofdpijn, hoe waardevoller immers het medicijn.
Vermijd aannames en misverstanden
Een ander belangrijk voordeel van goede vragen stellen is dat het je kan helpen om aannames en misverstanden te vermijden.
Door slimme vragen te stellen, kan je precies begrijpen wat jouw klant nodig heeft en wat ze van jouw product of dienst verwachten.
Dit kan helpen om misverstanden te voorkomen en ervoor zorgen dat jij precies kunt leveren wat jouw klant nodig heeft.
Denk in functie van de klant, niet in functie van je eigen cijfer, targets of commissie.
Hoe ontwikkel je de vaardigheid om goede vragen te stellen?
Het ontwikkelen van de vaardigheid om goede vragen te stellen in de verkoop vereist training, oefening en toewijding.
Volg eens een Sales Training rond vraagstellingstechnieken, of lees over waardevolle en bewezen technieken zoals de S.P.I.N. methode.
En verder is het toepassen van het aangeleerde en blijven toepassen cruciaal. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Waarbij je zal zien dat je stap per stap beter wordt in het stellen van vragen, en dat in volgende stappen bv afsluiten gemakkelijk wordt.
Vragen stellen is immers de basis in de verkoop.
Als het hier al mis gaat, is de kans op succes in volgende fases van het verkoopproces meteen een heel pak kleiner.
Succes!