Ben jij een winnaar? Of eerder een klager?
Winnaars zijn altijd op zoek naar manieren om hun bedrijf te laten groeien.
Winnaars vertrouwen op hun expertise en business, vertrouwen erop dat hun klanten voor hen klaarstaan en beseffen dat een crisis zoals corona ook specifieke kansen biedt die er in andere economische tijden niet zijn.
Wat wil jij zijn?
1. Haal alles uit je Marketing kosten
Wanneer de economie verslechtert, is het logisch dat je reclame minder opbrengt dan tijdens een hoogconjunctuur.
Over het algemeen wordt er veel minder geld uitgegeven aan marketing, maar dit hoeft niet ten koste te gaan van je winstmarge.
Marketing Agencies voelen de recessie net zo hard als jij, en zijn wanhopiger op zoek naar klanten. Het is de perfecte sfeer om te onderhandelen op de kosten – zelfs als je al een goede prijs krijgt. Elke eurocent die je kunt besparen, betekent méér winst op het einde van het jaar.
Heb je erover nagedacht om gratis publiciteit te krijgen?
Lokale nieuwssites zijn altijd op zoek naar iets van lokaal belang. Maak het nieuws!
Publiciteit kan gratis zijn, maar een geweldige manier om jouw bedrijf onder de aandacht van potentiële klanten te brengen.
Denk bv aan een persbericht bij de aanwerving van een strategisch medewerker, of uitrol van een nieuwe webshop.
Moeten advertentiecampagnes écht uitgebreid en omvangrijk zijn?
We hebben de neiging om te denken dat veel beter is, maar de feiten zijn dat responsieve advertenties met een beperkt aantal afbeeldingen, titels en woorden net een hogere respons genereren dan uitgebreide advertentiecampagnes met tientallen, soms honderden varianten.
Laat het algoritme van Facebook of Google automatisch bepalen wat wordt vertoond, in plaats van tijd en geld te steken in het laten opzetten van grootse campagnes.
Probeer het eens en bespaar op je marketing kosten.
Weet ook dat dit in de toekomst trouwens sowieso de norm zal worden.
2. Herbekijk je assortiment en prijzen
Niet al je klanten lijden onder een recessie. Trust me: er zijn vele bedrijven die het beter doen dan ooit.
Onthoud dat er altijd ondernemingen en mensen zijn die het financieel goed hebben, dus wees niet bang om nieuwe producten en diensten in de markt te blijven zetten.
Denk bijvoorbeeld na over manieren om een premium assortiment te maken met producten en diensten die complementair zijn met je huidige assortiment; maar in een andere prijs range.
Mogelijks zal je er minder in aantallen van verkopen dan van een goedkoper variant, maar de mensen die de kwaliteit en voordelen echt waarderen, zullen kopen.
Elke verkoop levert je meer marge/winst op dan vergeleken met de verkoop van goedkopere producten.
Bovendien zet je je met de verkoop van premium kwaliteitsproducten op een andere manier in de markt dan met de verkoop van goedkopere producten.
Bekijk het zo: schenk je cava of champagne?
Of beide?
3. Maximaliseer de omzet bij bestaande klanten
Je vaste klanten weten al dat je geweldige producten en een uitmuntende service biedt.
Ze vertrouwen erop dat je voor hen telkens weer je uiterste best doet om hen zo goed als mogelijk te helpen. En méér.
Het is véél eenvoudiger om te verkopen aan een klant met wie je al een relatie hebt.
Gebruik élke gelegenheid om jouw verkoopvolumes te vergroten binnen de groep van jouw bestaande klanten.
Let wel: we gaan klanten niet zomaar iets aansmeren. Cruciaal is altijd om dat aan te bieden wat de klant nodig heeft om het beste geholpen te zijn.
Heb je een product dat past bij het product dat ze willen kopen? Of ben je er oprecht van overtuigd dat een ander, duurder product beter aansluit bij dat wat ze nodig hebben?
Bied ze dat dan ook aan en spreek over de toegevoegde waarde voor hen.
Upselling en cross-selling zijn bewezen en uiterst effectieve methodes om de verkoop te verhogen.
Je zal opkijken van de extra omzet die je op die manier kan genereren.
En je steekt bovendien minder tijd, geld en energie in prospectie of adverteren voor nieuwe klanten.
Succes!