Belangst
Is telefonische acquisitie alleen voor agressieve brutale verkopers?
Zeker in België en Nederland pakken we niet zomaar het telefoonboek erbij om in het wilde weg rond te gaan bellen.
We zijn er zelfs van overtuigd dat deze methode niet werkt. Of niet meer.
Telefoneren is vandaag nog steeds een zeer effectieve tool voor acquisitie!
De aanname dat het niet (meer) werkt komt vooral omdat we uitgaan van onszelf.
Hoe zouden wij ons voelen als we ineens ongevraagd worden opgebeld?
De meeste verkopers hebben een hekel aan telefonische acquisitie.
Dat hoeft echter niet zo te zijn.
Deze methode is nog steeds erg effectief voor het maken van afspraken.
De ervaring heeft echter uitgewezen dat van elke honderd telefoontjes er sowieso meerdere tussen zitten die op zijn minst interessante reacties opleveren!
Volhouden om uiteindelijk te scoren dus.
Na een tijd wordt het zelfs leuk.
Voordat we je tips geven om aan de slag te gaan met telefonisch acquisitie kijken we nog even wat de negatieve perceptie vandaan komt.
Waarom zijn verkopers toch zo vaak bang voor telefonische acquisitie?
Je zult zien dat je voor elke van die “angsten” een gepast antwoord kunt vinden.
De angst voor telefonische acquisitie:
- Je kent de prospect niet, of weet niet precies wie de verantwoordelijke is. (doe meer onderzoek)
- Sommige mensen reageren “erg onvriendelijk”, de angst om afgeblaft te worden is groot. (kweek een olifantenhuid, die zul je nodig hebben als verkoper)
- Je belt eigenlijk altijd ongelegen. Je krijgt daarom ook de meest uiteenlopende smoezen te horen. (jammer, op naar de volgende)
- Het hele verhaal van body language waar verkopers veel waarde aan hechten valt weg. Je ziet iemand niet, je hoort alleen een stem (leer nuances in stemmen te herkennen. Iemand kan zelfs geïnteresseerd klinken!)
- Je wordt vaak afgewezen, en voor sommige mensen is dat niet goed. Het maakt ze (nog) onzekerder over hun vaardigheid als verkopers. (Maar je kunt het ook omdraaien. Veel afgewezen worden maakt je juist sterker, je kweekt een olifantenhuid en je kunt iedereen aan. Dit noemen we persoonlijke groei.)
We denken vaak als verkoper dat telefonische acquisitie iets Amerikaans is, maar niets is minder waar.
Met de volgende tips kan ook jij vlotter afspraken maken via de telefoon, of zelfs verkopen via de telefoon.
Koude acquisitie of “cold calling” zoals telefonische acquisitie ook wel eens genoemd wordt is dé perfecte manier om als verkoper snel vorderingen te maken bij een nieuw onbekend publiek.
Telefonische acquisitie tips
Hierbij enkele tips die jou kunnen helpen bij cold calling of telefonische acquisitie.
- Pak het serieus aan.
- Oefen met je collega’s.
- Bespreek de tips met je collega’s of je manager en leer van elkaar.
- Haal er een expert of Sales Coach bij om jullie verder te helpen met telefonische acquisitie.
- Bereid je altijd goed voor.
- Als je taak is om bedrijven te bellen kun je alvast hun website bekijken en daar wat informatie uit halen. Gebruik die informatie tijdens het gesprek.
- Wek de belangstelling, interesse, nieuwsgierigheid: Beloof vooraan in het gesprek iets wat de belangstelling wekt. Een actie, een kostenbesparing, etc. Maak ze nieuwsgierig.
- Zoek tijdens het gesprek naar een aanknopingspunt om vertrouwen te kweken. Een opmerking waar je op in kunt haken. Hierbij bewijs je ook meteen dat je een goede luisteraar bent.
- Zoek eerst uit wie de verantwoordelijke is, en probeer met die kennis langs de secretaresse (gatekeeper) te komen.
- Volg een Sales Training om een goed verkoopgesprek te leren voeren.
- En last but not least: telefonische acquisitie levert altijd iets op. Als je maar vol houdt.
Succes!