We praten steeds vaker tegen een chatbot
Deze situatie is herkenbaar:
Je komt op een website en er verschijnt quasi meteen een popup met een bericht: “Hallo, ik ben Tom de chatbot. Wat is jouw naam?”
Als je vervolgens je naam ingeeft, stelt de behulpzame Tom verdere vragen in de hoop erachter te komen naar wat je precies op zoek bent en hoe hij jou precies kan helpen.
Klinkt bekend? Dat zou zo wel eens kunnen…
Steeds vaker geven chatbots echte antwoorden en is de chatbot een volwaardige medewerker geworden.
Meer en meer websites zetten ze dan ook in, en die trend blijft stijgen.
We zien chatbots tegenwoordig dan ook niet alleen opduiken binnen klantendiensten, maar ook bij de verkoop, op reis- en ticket websites, in de gezondheidszorg, …
Chatbots zijn in de mode
De chatbots zoals wij die nu kennen maken gebruik van N.L.P., ofwel Natural Language Processing.
Hiermee wordt de menselijke taal begrijpbaar voor deze apparaten.
De ontwikkelingen op dit gebied gaan steeds verder en zijn eigenlijk niet meer te stoppen.
Ze maken gebruik van kunstmatige intelligentie om de gesprekken met mij en jou nog beter te kunnen begrijpen.
De ontwikkelingen gaan snel, héél snel…
De chatbots worden steeds beter en zijn straks niet meer weg te denken.
Eigenlijk is dat nu al het geval!
Het zijn de grote jongens die het gebruik van de chatbot een flinke stap verder hebben gebracht.
Dit werd o.a. mogelijk door juist volop te investeren in die AI ofwel kunstmatige intelligentie.
Het zijn niet alleen de grote technologische bedrijven zoals Microsoft (Cortana), Google (Google Assistant), Amazon (Alexa) of Apple (Siri) en Bol.com (Billie) die zich een chatbot kunnen veroorloven.
Ook voor K.M.O.’s of de kleine ondernemer kunnen chatbots handig zijn om wat taken of processen uit handen te nemen.
Zodoende kunnen wij onze kostbare tijd besteden aan andere facetten van onze business.
Nóg belangrijker is dat het inzetten van chatbots ook steeds goedkoper wordt om toe te passen.
Wat is het voordeel voor jou?
We kunnen stellen dat chatbots absoluut een toegevoegde waarde bieden aan jouw bedrijf.
De klant wordt immers direct geholpen en krijgt – als het goed is – het juiste antwoord op zijn vragen.
Wat ook belangrijk is: jij (of je medewerkers) kunt intussen zelf doorgaan met je werk.
Als je niet oplet, ben je de hele dag aan het bellen en chatten op Facebook met je klanten.
En dat is natuurlijk toch ook niet de bedoeling.
Het is dus interessant dat chatbots bepaalde taken kunnen overnemen.
Daarnaast is het natuurlijk even belangrijk dat de klant – als het echt nodig is – ook jou nog eens te zien of te spreken krijgt.
Je kunt een chatbot dus zien als een mooie toegevoegde waarde bovenop jouw standaard super dienstverlening.
Als mensen alleen nog maar contact met je bedrijf kunnen hebben via een chatbot, dan gaan ze de volgende keer misschien wel naar de concurrent die (nog) geen chatbot inzet.
Evalueer regelmatig wat je klanten ervan vinden en wat kan worden geoptimaliseerd.
Indien ze goed worden ingezet kunnen de chatbots van vandaag zelfs bijdragen aan verkopen en conversies.
Ze zijn er echter vooral om ons leven te vergemakkelijken.
Hoofdzakelijk zijn ze bedoeld om de klant goed te woord te kunnen staan terwijl jij je richt op andere zaken.
Onthoud echter een ding uit dit verhaal: direct klantcontact blijft voor een ondernemer super belangrijk.
Mensen doen geen zaken met een chatbot, maar met jou!
Jij bent immers het gezicht van jouw bedrijf; zeker voor je klant.
Mijn eerste vraag aan een chatbot zou kunnen zijn: “Ik wil een echte mens spreken, alsjeblieft!”.
Wat zou hij daarop antwoorden? “Je zal het met mij moeten doen!”
You never know! 🙂
Succes!