Hoe als interimkantoor kandidaten voorstellen

Hoe als interimkantoor kandidaten voorstellen?

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op de nieuwsbrief en blijft steeds op de hoogte van de laatste nieuwtjes en blogs!

Het voorstellen van kandidaten is als interimkantoor noodzakelijk

Ook interimkantoren zijn zwaar geïmpacteerd door de coronacrisis.
Meer dan ooit is het een uitdaging om de sterke kandidaat profielen aan te trekken, maar eveneens om kwalitatieve partnerships aan te gaan met werkgevers.

Interim tewerkstelling is tevens een bijzonder competitieve business.
Het vergt moed, skills en doorzettingsvermogen om als interim consultant het verschil te kunnen maken met al die andere kantoren en jouw kandidaten aan de juiste bedrijven te koppelen.
Bovendien staan veel werkgevers en kandidaten eerder sceptisch tegenover interimkantoren, waar een professionele en persoonlijke aanpak eerder een zeldzaamheid is dan de regel.
Niet zelden is het prijskaartje van deze diensten wél dat waarbij men een professionele en persoonlijke aanpak zou verwachten.

Het vormt dus als interim consultant anno 2020 – in volle coronacrisis – een enorme uitdaging om jouw kandidaten aan potentiële werkgevers te koppelen.
Zeker als je bron met potentiële werkgevers opgedroogd is en je dus op zoek moet naar nieuwe partners.

Maar hoe pak je dat dan het beste aan?
En wat doet men beter niet?

 

Spam mailing als techniek om als interimkantoor kandidaten voor te stellen

Ik deel graag een voorbeeld waarmee ik recent geconfronteerd werd, een praktijkvoorbeeld van wat je beter niet doet.

Ik ontving onderstaande e-mail op een e-mailadres van mijn zelfstandige activiteiten als Freelance Marketing Expert.
Dit had men gevonden op de website die ik voor deze activiteiten had opgezet, waarop men via Google was terecht gekomen op het trefwoord “webdesign Herentals“:

 

En dit was nog niet alles.
Bij de e-mail hoorde eveneens een bijlage.

De bijlage was het “cv” van de kandidaat:

 

De uitdaging om als interimkantoor kandidaten voor te stellen

Ik begrijp bijzonder goed dat het een uitdaging vormt om vandaag als rekruteerder te prospecteren.

Gezien de verschrikkelijke gebeurtenissen rond corona, zijn veel bedrijven (tijdelijk) uitgevallen.
We moeten flexibel zijn en creatief, aangezien face 2 face meetings eerder een zeldzaamheid zijn geworden.
Bovendien is de werkloosheid door corona gigantisch toegenomen, waardoor er extra druk is om die kandidaten aan een goede job te helpen.

Maar is het spammen van potentiële werkgevers dan de meest aangewezen en efficiëntste manier?
Ik vrees ervoor…
Het is alsof voor een bos gaan staan en schieten met hagel, in de hoop dat men iets raakt.

Eerst en vooral ben ik als Freelancer niet de doelgroep die de rekruteerder zoekt.
Ik werk alleen en heb geen personeel in dienst. Bovendien zijn mijn zelfstandige Marketing activiteiten sinds vorig jaar teruggeschroefd.
En ik ben helemaal niet van plan om dit te veranderen.
Daarnaast sprak men me aan met “Goedemiddag” en was de mail overduidelijk een standaard template waarin men enkel de details van de kandidaat had aangepast.

En waarom staat er een persoon in cc die ik niet ken?
Aan het e-mail adres te zien een collega van de verzender.
Google leert me dat de persoon een Account Manager is, maar waarom die betrokken wordt bij deze e-mail is me een raadsel.

Op mijn website had men in 9 seconden kunnen terug vinden dat ik in eerste instantie niet tot de doelgroep behoor.
Men had geen openstaande vacatures terug gevonden, waardoor ik al helemaal een ijskoude prospect voor hen ben.
Daarnaast had men persoonlijke zaken zoals bijvoorbeeld mijn naam kunnen terug vinden.

Voor veel potentiële werkgevers loopt het bij het ontvangen van dergelijke standaard templates reeds mis, en verdwijnt de e-mail rechtstreeks in de vuilnisbak of in de spamfolder.
Als het al niet automatisch gebeurt…

Logisch ook: men behoort niet tot de doelgroep, men heeft geen openstaande opportuniteit én wordt ongevraagd toegevoegd aan 1 of andere massa mailing.

 

Vertrek vanuit de klant om kandidaten voor te stellen

Als we verder kijken naar de e-mail en cv, merken we dat dit uitsluitend over hen gaat.

Men slaat me meteen rond de oren met loonsverwachtingen en details rond de kandidaat.
Terwijl ik – nogmaals – niet eens tot de doelgroep behoor.
Dit wekt eerder averechts: wil ik in de toekomst met hen willen samenwerken mocht ik wél een opportuniteit hebben?

Stel dat ik wel tot de doelgroep behoor én dat ik een openstaande vacature voor de functie van Account Manager zou hebben.
In dat geval heeft men hun huiswerk goed gemaakt en kan men – de regels rond privacy/GDPR inachtnemend – me benaderen.
Een persoonlijke benadering werkt het beste; de website van de klant, Google en sociale media bieden meestal alle informatie die men nodig heeft.

Ik wil in de onderwerp regel al meteen kunnen terug vinden waarom ik de e-mail zou willen lezen.
Bijvoorbeeld: “U zoekt een Account Manager voor de verkoop van Marketing oplossingen? Tobias kan je helpen.”

Verder wil ik in de mail lezen wat er voor mij inzit.
Hoe ik en mijn bedrijf er beter van worden door in te gaan en te reageren op deze mail?
Wat win ik erbij door met Tobias samen te werken?
Waarom wil Tobias bij mij komen werken?

Want maak je geen illusies: mensen (dus ook potentiële werkgevers, klanten, partners, …) zijn in eerste instantie niet geïnteresseerd in anderen, maar in zichzelf.
Nogmaals; de website van de potentiële klant, het internet en sociale media bieden ongetwijfeld kapstokken waarnaar je kan verwijzen in je bericht.
Gebruik die informatie dan ook en maak het bericht persoonlijk.
Vertrek vanuit de klant in plaats vanuit de kandidaat. Of erger nog: vanuit jouw interimkantoor.

Wil dat zeggen dat je er uren tijd in moet steken en de mail 3 pagina’s lang moet zijn?
Absoluut niet.
Hou het kort en overzichtelijk, maar gebruik wel enkele persoonlijke elementen.
Daag de ontvanger uit om meer te weten te komen over de oplossing voor zijn probleem: in dit geval Tobias, de kandidaat.
Kort en krachtig.

Het resultaat zal zijn dat men jou belt, in plaats van dat je zelf moet opvolgen.

 

En wat met Tobias, de kandidaat?

Als kandidaat zou ik trouwens al zeker geen deel willen uitmaken van de initiële aanpak van het interimkantoor.

Bedrijven uit de buurt opzoeken via het internet en ze vervolgens massaal een standaard mailtje sturen dat kan ik zelf ook.
Men deelt allerlei details rond ervaring en loonsverwachtingen, maar vraagt ironisch genoeg wél om “discreet” te blijven.

Is dit dé partner die voor mij op korte termijn een fijne en stabiele job gaat vinden?
Heeft men voor mij als kandidaat letterlijk alles gedaan om hierin te slagen?
Onderscheidt men zich met dergelijke aanpak van al die andere interimkantoren?

Ik vrees ervoor beste Tobias…

 

De reactie van het interimkantoor op mijn antwoord

Ik stuurde het interimkantoor een kort antwoord op hun bericht.
Dit omdat ik oprecht hoop dat ze hier iets uit leren dat hen kan helpen naar de toekomst toe.

Ik maakte me de bedenking of dit soort spam promotie eigenlijk nog werkt anno 2020.
Of er geen effectievere manieren bestaan om potentiële partners met openstaande vacatures aan te trekken, dan lukraak ondernemingen uit de buurt ongevraagd bestoken met een niet-gepersonaliseerde standaard boodschap.
En dat ik hen en Tobias als freelancer jammer genoeg niet kan niet helpen.

Desalniettemin ben ik ervan overtuigd dat er voor Tobias vele mogelijkheden zijn bij bedrijven hier in de regio.
Ik vrees dat men op deze manier echter meer afstoot dan aantrekt.

Er kwam al snel een antwoord van het interimkantoor op mijn reactie:

interim job kandidaat

 

Wederom met dezelfde Account Manager in cc.
Iets zegt me dat men het nog niet helemaal begrepen heeft…

 

Succes!

 

Kan jouw onderneming hulp van een Business Coach gebruiken?

Neem contact op voor meer info of een vrijblijvende afspraak

 

Download dit GRATIS ebook vol Tips & Tricks voor ondernemers!

 
Deel dit bericht

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *