Alles wat je moet weten over Accelerated Mobile Pages - Google AMP

Alles wat je moet weten over Accelerated Mobile Pages (Google AMP)

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op de nieuwsbrief en blijft steeds op de hoogte van de laatste nieuwtjes en blogs!

Mobiel surfen is de trend

Als je tegenwoordig op het internet zit, dan verwacht je als surfer dat alles soepel gaat.

Naast goede, kwalitatieve afbeeldingen wil je ook gemakkelijk door websites kunnen scrollen en navigeren.
Zodra je op een link klikt wil je dat deze snel geladen wordt.
Bovendien neemt het gebruik van mobiele toestellen om websites te bezoeken nog steeds toe.
Sterker nog; we hebben vandaag de dag vaker méér mobiele bezoekers op de website van coach-ondernemers.be, dan bezoekers die de website bezoeken via desktop!

Alhoewel webbrowsers steeds beter en sneller worden, blijven de websites zélf vaak achter.
Heel veel webdesign technieken die vroeger de standaard waren zijn nu minder dan optimaal.
Vooral als het gaat om mobiel gebruik zijn er veel verbeteringen door te voeren.
Veel websites zijn gewoon (nog) niet responsief.

Om die reden is Google begonnen met het Accelerated Mobile Pages programma, ook wel Google AMP genoemd.
Toch weten nog heel veel mensen niet van het bestaan van deze toepassing.

Daarom hebben wij een aantal zaken op een rijtje gezet.

 

Wat is Google AMP

Het AMP systeem is opensource ontwikkeld en kan hierdoor vrij door iedereen gebruikt worden.

Google AMP zorgt ervoor dat websites op mobiele apparaten vele malen sneller kunnen laden dan normaal.
Eigenlijk zijn AMP pagina’s ultralichte, gestripte versies van de originele pagina.
Door het feit dat ze zo licht zijn laden ze tot wel 10 keer sneller!

AMP is eigenlijk een verzameling van optimalisatie trucjes en systemen waarvan industrieleiders hebben erkend dat ze het beste zijn.
Een goed voorbeeld hiervan is de manier waarop een website digitaal geladen wordt op een smartphone.
AMP herkent de grootte van het scherm en kan vervolgens in een fractie van een seconde bedenken hoe de pagina eruit komt te zien op dit apparaat.

Hij laadt vervolgens alleen hetgeen dat ‘above the fold’ (boven de vouw) staat, ofwel alles wat je direct kan zien.
‘Below the fold’ (onder de vouw) noemen we alles wat je pas kan zien zodra je naar beneden scrolt.

Alles below the flold wordt geladen terwijl de gebruiker al above the fold zit te lezen.
Hierdoor laadt de website direct maar heeft het wat bufferruimte voor het laden van de gehele pagina, maar de lezer zal hier in de praktijk echter niks van merken.

Toeggegeven; Google AMP stript dan wel je pagina’s en je vormgeving tot het absolute minimum, maar zorgt dan ook wel voor een veel snellere laadtijd en betere gebruikservaring.

 

Wat zijn de voordelen van Google AMP?

✔ Jouw website zal vele malen sneller laden en werken
✔ Hierdoor zal je een hogere user retention hebben (terugkerende bezoekers)
✔ Ook de conversion rate zal hoger worden

Dit alles draagt bij aan een hogere interne Google kwaliteitsscore voor jouw website.
Iets wat jou dan weer hoger in de zoekresultaten zal brengen; dus eigenlijk een fantastische SEO tip!

 

Hoe integreer je AMP in je website?

Websites die gebruik willen maken van Google AMP kunnen dit zeer gemakkelijk implementeren.
Wanneer je een statische website hebt zonder bijvoorbeeld javascript, zijn het slechts een paar extra regels die je toe hoeft te voegen in de code.

Ook websites welke zijn gebouwd in een CMS als WordPress zijn gemakkelijk aan te passen door middel van handige plugins.
Vervolgens zet de plugin alle nieuws- en blogberichten automatisch voor je om in een AMP versie. (je blijft ook de originele pagina behouden)

Download zeker ook Glue for Yoast SEO & AMP, om ervoor te zorgen dat je AMP pagina’s gebruik maken van de juiste Yoast SEO metadata.

 

Conclusie

De zoekmachine van Google herkent of een website wel of geen AMP gebruikt en zal voorrang verlenen aan degenen die dit wel doen omdat ze weten dat deze websites beter leesbaar zijn.

Google heeft immers aangekondigd dat Mobiele gebruiksvriendelijkheid een belangrijke rankingsfactor is, en naar de toekomst toe nóg veel belangrijker zal worden.
We willen immers allemaal mobiel zijn!

Vaker en vaker zie je dus tijdens zoekopdrachten via mobiele apparaten AMP versies van webpagina’s opduiken.
Je kan een AMP geoptimaliseerde webpagina in de zoekresultaten herkennen aan het logo met de bliksemschicht:

Accelerated mobile pages

 

En net omdat een optimale mobiele gebruikerservaring voor Google een belangrijke rankingfactor is, doe je er vast en zeker goed aan Google AMP te implementeren op jouw website.

Wacht er dus niet mee!

 

Succes!

 

Kan jouw onderneming hulp van een Business Coach gebruiken?

Neem contact op voor meer info of een vrijblijvende afspraak

 

Download dit GRATIS ebook vol Tips & Tricks voor ondernemers!

 
Deel dit bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *