wat is het GROW-model binnen coaching

Wat is het GROW model binnen coaching?

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op de nieuwsbrief en blijft steeds op de hoogte van de laatste nieuwtjes en blogs!

Het GROW model geeft structuur binnen coaching

Het GROW model is een hulpmiddel dat in veel verschillende coaching situaties kan worden ingezet en is een effectieve techniek die vaak wordt toegepast door Sales Managers, Sales Coaches, leidinggevenden, …
Het GROW model heeft als doel mensen te motiveren en een duidelijke structuur te geven aan hun bezigheden.

Aan de hand van een 4 stappenplan ga je als coach aan de slag met je coachee om zo richting doelstellingen te werken.
Voorop staat dat de coachee zich veilig en vertrouwd voelt in gezelschap van de coach.
Het GROW model geeft aan welke vragen door de coach dienen te worden gesteld om verder te kunnen.

grow model

 

De coachee houdt zichzelf hierbij een spiegel voor en gaat zelf actief op zoek naar oplossingen en strategieën.
Dit leidt dat weer naar een hogere motivatie om met het vooropgestelde aan de slag te gaan en de uitkomst te bereiken.

 

1. Goals (doelen)

Belangrijk is om eerst het gewenste doel vast te stellen.
Zonder duidelijk doel gaat men nergens geraken.

Dit is zoals een schip dat naar een bepaalde haven toe vaart.
Door middel van een duidelijk vooraf bepaald traject en eindbestemming, komt het schip op het verwachte moment op de plaats van bestemming aan.
Stel je voor dat er geen doel en traject zou zijn, dan zou het schip waarschijnlijk niet eens de haven uit geraken.

In de verkoop en in ondernemen is het net zo.
Zonder duidelijke vooraf bepaalde doelen sta je nergens.
Dan werk je “blind” naar niets toe, en bereik je hoogstwaarschijnlijk evenveel.

Vraag jouw coachee dus om een duidelijk doel definiëren en in detail te bepalen wat hij of zij concreet wil bereiken.
Voorbeeldvragen in deze fase kunnen zijn:

– Wat wil je bereiken?
– Wanneer wil je dit realiseren?
– Hoe weet je of het doel is bereikt?

 

2. Reality (realiteit)

Vervolgens is het tijd voor een reality check.
Waar staan we nu ten opzichte van dat wat we willen bereiken?

Dit kan best confronterend zijn, men wordt immers letterlijk met de neus op de feiten gedrukt.
Zorg er als coach voor dat je de coachee de situatie laat analyseren en zelf met antwoorden laat komen.
Waak er echter wel over dat de coachee niet nodeloos gaat uitwijden of de focus gaat verplaatsen naar iets anders dan het initiële doel.

Voorbeeldvragen in deze fase kunnen zijn:

– Waar sta je op dit ogenblik?
– Wat heb je tot nu toe al ondernomen?
– Welke resultaten heeft dit opgeleverd?

 

3. Opportunities (mogelijkheden)

Hierna is het belangrijk om stil te staan bij de mogelijkheden.
Wat kan de coachee precies ondernemen om het vooropgestelde doel te bereiken?

Laat de coachee vrijuit brainstormen en komen met ideeën.
De coach wakkert het creatieve denkproces bij de coachee aan en draagt eventueel ook zelf ideeën aan als de coachee vast loopt.

Voorbeeldvragen bij het bepalen van de mogelijkheden zijn:

– Welke alternatieven heb je?
– Wat zou je anders kunnen doen?
– Wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende oplossingen?

 

4. Will (acties)

In de volgende en laatste stap gaat het er niet meer om wat de coachee kan doen, maar wat hij of zij zal doen.
De vierde fase is immers het opmaken van een concreet actieplan.

In deze stap wordt een commitment aangegaan waar de coachee zich zal voor gaan inzetten, gekoppeld aan een concreet tijdsbestek.
Voorbeeldvragen hier zijn:

– Wat ga je nu concreet ondernemen?
– Wanneer begin je eraan?
– Hoe weet je of het gelukt is?

 

Bepaal ten slotte een datum waarop jullie samen de voortgang van het proces zullen evalueren.

 

Succes!

 

Kan jouw onderneming hulp van een Business Coach gebruiken?

Neem contact op voor meer info of een vrijblijvende afspraak

 

Download dit GRATIS ebook vol Tips & Tricks voor ondernemers!

 
Deel dit bericht

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *