Een Marketingplan vraagt aandacht
Elke ondernemer heeft vroeg of laat een Marketingplan nodig.
Als men natuurlijk het maximale uit de zaak wil halen tenminste…
Hierbij komt echter heel wat kijken.
Laten we beginnen bij het begin en uitleggen wat een dergelijke planmatige aanpak inhoudt.
Wat is een Marketingplan?
Als het goed is heb je als (startende) ondernemer wel gehoord van een ondernemingsplan en heb je er bij de opzet van je bedrijf ook één opgesteld.
Je beschikt wellicht over de mogelijkheid om hiervoor een derde partij in te schakelen, maar als goede ondernemer die zich identificeert met zijn bedrijf, ben je in staat om je eigen ondernemingsplan te schrijven.
Zo weet je meteen waar je voor staat.
Een ondernemingsplan opstellen is al prima, maar zulk plan beschrijft enkel je Business.
Een Marketingplan gaat nog een stap verder: in dit plan worden de doelen die je jezelf als ondernemer en als bedrijf stelt, geconcretiseerd.
In een Marketingplan draait het niet alleen om je activiteiten, maar ook om je aanpak om je doelen in de praktijk om te zetten.
Niet alleen het “wat” dus, maar ook het “hoe“.
Deze aanpak noemen we je strategie, die je zelf bepaald hebt.
Hierbij wil ik je ook al meteen meegeven dat de ideale strategie niet bestaat.
Er zullen mensen zijn die je helemaal volgen en anderen die het niet met je eens zijn, maar dat maakt niet uit.
Dit is een vast gegeven.
Trouwens, er is niks mis mee als je na enige tijd op bepaalde punten je strategie bijstelt. Integendeel…
Tijd brengt raad en leert je dat bepaalde dingen wél of net niet werken.
Wat je er ook van vindt; onafhankelijk van de schaal van je bedrijf is het belangrijk om als onderneming een strategie te hebben.
Zonder strategisch plan weet je niet waar je jezelf op moet richten en is je bedrijf als het ware stuurloos. Zo doe je geen zaken.
Je kunt trouwens ook geen marathon lopen zonder uitgewerkt trainingsprogramma.
Zonder stappenplan kom je er simpelweg niet…
Hetzelfde geldt voor je onderneming.
Je moet nu eenmaal een zakelijk doel voor ogen hebben.
Waarom heeft een ondernemer een Marketingplan nodig?
Je Marketingplan is je sleutel tot succes. Op die manier behoud je de focus van je business.
Aan iedereen verkopen, is onmogelijk. Je moet je ideale doelgroep bepalen.
Zo niet zul je wellicht weinig of niets kunnen verkopen aan diensten of producten.
Het is echt belangrijk je te focussen op een welbepaalde doelgroep. Die groep beschrijf je zo nauwgezet mogelijk.
Je aanpak richt je speciaal op deze groep of niche.
Eens je je doelgroep hebt bepaald, weet je ook meteen of je bijvoorbeeld net moet gaan adverteren op Facebook, of meer moet investeren in aanwezigheid op lokale bedrijfsevents.
Maar een goed Marketingplan gaat natuurlijk verder dan het bepalen van de doelgroep.
Wat zijn je diensten en producten?
Wat lever je wel en wat niet? En via welke kanalen?
Hoe maak je jezelf bekend bij het publiek? Wie zijn je concurrenten? Wat zijn je sterktes en zwakheden als bedrijf, en wat zijn de kansen en bedreigingen in de markt?
Wat is je budget, en hoe is dit verdeelt over je verschillende Marketingtools?
Dit zal je allemaal grondig in kaart moeten brengen om te weten waar je als bedrijf voor staat.
Dit alles wordt dus je strategie.
Conclusie en advies
Maak een goed Marketingplan en bepaal een specifieke strategie.
Zonder een dergelijk plan ben je stuurloos bezig.
Als ondernemer is het juist zo belangrijk om je focus te behouden.
Je niche of doelgroep is belangrijk.
Alles aan iedereen verkopen, is een illusie.
Het is een nobele betrachting, maar in de praktijk blijkt deze absoluut niet haalbaar.
Je imago zal voor het grote publiek onduidelijk blijven.
Dat is de reden waarom het beter is om een Marketingplan op te stellen dat zich doelbewust richt op een bepaald publiek of niche.
Alles begint bij de grondige analyse van je onderneming.
Als het duidelijk is voor de buitenwereld waar je voor staat, ben je goed bezig.
Een Marketingplan opstellen kan hierbij helpen.
Sterker nog, een goed Marketingplan is de sleutel tot succes voor je bedrijf.
Het is een onmisbare schakel.
Succes!