Laat uitstel geen afstel worden! - Bart Daems - Business Coach

Laat uitstel geen afstel worden!

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op de nieuwsbrief en blijft steeds op de hoogte van de laatste nieuwtjes en blogs!

Uitstelgedrag is menselijk

Heb jij ook soms het gevoel dat er veel meer tijd en energie kruipt in het voorbereiden van een taak, dan in het uitvoeren van de (lastige) taak zélf?

Ooit al eens meegemaakt dat je zo tegenop een lastige taak aan kijkt, dat je (al dan niet bewust) op zoek gaat naar excuses, en andere bezigheden, en zo de boel voor je uitschuift?
Dan ben je niet alleen, we hebben er allemaal wel eens last van: uitstelgedrag.
Uitstelgedrag is een verschijnsel dat ons als mens verzwakt, en dit gaat bijna altijd gepaard met stress.

 

Uitstelgedrag mag geen gewoonte worden

Wanneer uitstelgedrag regelmatig voorvalt – en een gewoonte dreigt te worden – is uitstel zelfs te beschouwen als een vorm van zelf-sabotage, en mogelijk op termijn een rechtstreeks ticket naar een station van nog veel meer – en grotere – problemen.
Met nóg meer stress, en soms zelfs negatieve, of depressieve gevoelens als gevolg …

Zeker bij ondernemers of verkopers – bij wie het loon vaak rechtstreeks wordt beïnvloed door de verkoopresultaten – is het van groot belang dat objectieven en/of deadlines behaald worden.
Toch is het soms verleidelijk om de lastige taken te laten liggen, en enkel aan de gemakkelijke of de leukere taken te beginnen.
De mens kiest namelijk instinctief de weg van de minste weerstand, en zijn immers allemaal maar mensen, toch?

Maar waar komt het fenomeen uitstelgedrag nu eigenlijk vandaan?

 

Uitstelgedrag komt voort uit angst

Uitstelgedrag heeft vaak te maken met (faal)angst.
Angst om te mislukken zeg maar, en dan nog liever het doel uitstellen, dan te moeten toegeven dat je er niet in geslaagd bent om het te bereiken.

Dit zien we bijvoorbeeld vaak bij verkopers die zelf instaan voor het vinden van nieuwe klanten, en actief dienen te prospecteren.
Omdat ze een zekere angst hebben voor de afwijzing, stelt men de prospectiemomenten uit tot wanneer het écht niet meer kan.
Vaak is het dan echter al te laat.

Hierbij dan ook enkele tips, over hoe je uitstelgedrag kan voorkomen, en hoe ermee om te gaan als het zich stelt:

 

Zorg voor een goede voorbereiding

Collin Powel zei het al: “Succes is het resultaat van een goede voorbereiding, hard werken en leren van je fouten.”

Zorg ervoor dat je duidelijk weet waar je voor staat, en hoe je dit takenpakket zal aanpakken.
Schrijf het desnoods voor je uit in een to-do lijstje.
Start daarna bijvoorbeeld met de gemakkelijkste werkjes eerst, en werk op die manier al een hoop weg voordat je aan de moeilijkere taken begint.
Of doe het net andersom en begin met de zwaarste werkjes eerst, als je concentratie nog het hoogst is.

Wat je ook doet, zorg ervoor dat je beslagen ten ijs komt.
Een goede voorbereiding is immers al het halve werk…

 

Zorg dat je niet kan worden afgeleid

Dit klinkt logisch, maar weinig mensen doen dit ook echt als ze aan een lastig takenpakket beginnen.

Sluit de deur, en vraag desnoods je collega’s of huisgenoten om je niet te storen.
Zet je GSM op stil, en zet je emailprogramma uit.
Ga ook niet liggen surfen op internet, maar blijf geconcentreerd.

Als je zoveel mogelijk potentiële stoorzenders uitschakelt, kan je niet anders dan eraan te beginnen, toch?

 

Doe geen aannames

Met name verkopers die dienen te prospecteren laten zich hier weleens aan vangen.

Ze moeten beginnen, maar zoeken excuses door in de plaats van de prospect te denken en resultaten te voorspellen:
“Maandagochtend is geen goed moment om te bellen, of: “het is vakantie, mijn contactpersonen zijn toch niet aanwezig”, zijn maar enkele voorbeelden van domme aannames.
Gewoon beginnen bellen, levert gegarandeerd méér afspraken op dan wanneer je helemaal niet zou bellen.

1 telefonische afspraak maken, betekent dus al een succes!
En dat allemaal omwille van een domme aanname…

 

Go with the flow

Als je takenlijstje kleiner wordt, zal je merken dat je in een soort “flow” terecht komt.

Elke keer dat je een taak van je lijstje kan afvinken, doe dit dan ook letterlijk.
Hoe dichter je bij je einddoel komt – een lege takenlijst – hoe vlotter dit zal gaan.
Wees wel realistisch, en geef jezelf voldoende tijd om elke taak af te ronden.

Krijg je onderweg toch de neiging om je af te laten leiden, geef er dan niet aan toe.
Geniet van de gedachte dat je straks een hoop werk zal hebben verzet, en laat dat net jouw motivator zijn om door te blijven gaan.
Knallen maar!

 

Kies voor succes

Ondernemers of verkopers die op een professionele manier – en consequent – omgaan met hun taken, zijn productiever en gelukkiger, en dit leidt tot succes.
Vermijdt dus uitstel, en je zal zien dat dit een positieve invloed heeft op jouw productiviteit, én jouw resultaten.

 

Succes!

 

Kan jouw onderneming hulp van een Business Coach gebruiken?

Neem contact op voor meer info of een vrijblijvende afspraak

 

Download dit GRATIS ebook vol Tips & Tricks voor ondernemers!

 
Deel dit bericht

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *