Time Management: omdat je het druk hebt
Als ondernemer of verkoper ben je altijd druk in de weer. Er zijn altijd meer taken te doen dan dat er tijd is tijd om ze uit te voeren.
Het lijkt soms alsof je tegen de klok aan het vechten bent en dat kan behoorlijk stresserend zijn.
Maar uiteindelijk hebben we allemaal exact dezelfde hoeveelheid tijd: 24 uur per dag.
Het gaat er echter om hoe dat we die hoeveelheid tijd besteden.
Hierbij delen we dan ook enkele effectieve tips voor time management die je kunt gebruiken om je tijd beter te beheren en hiermee ongetwijfeld je productiviteit te verhogen.
Prioriteiten stellen
Een van de belangrijkste aspecten van time management is het stellen van prioriteiten.
Je moet bepalen welke taken het belangrijkst zijn en deze als eerste uitvoeren.
Het helpt hierbij om een overzicht te maken van de taken die je moet doen en ze te rangschikken op basis van urgentie en belangrijkheid.
Je kunt bijvoorbeeld gebruikmaken van de Eisenhower-matrix, waarbij je taken indeelt in vier categorieën: urgent en belangrijk, belangrijk maar niet urgent, urgent maar niet belangrijk en niet urgent en niet belangrijk.
Op die manier krijg je alvast waardevolle inzichten over waar je voor staat.
Plan je dag
Het is belangrijk om je dag effectief in te plannen en bijvoorbeeld een to-do-list te maken.
Door dit te doen, weet je wat je moet doen en wanneer je het moet doen.
Het geeft je ook een gevoel van controle en helpt je om je dag beter te structureren.
Hou er wel rekening mee dat je dag niet altijd volgens plan zal verlopen.
Er kunnen onverwachte gebeurtenissen plaatsvinden die je planning in de war sturen, dus wees flexibel.
Gebruik tijdslots
Een andere handige tip binnen time management is om tijdslots te gebruiken.
Dit betekent dat je bepaalde tijdsblokken reserveert voor specifieke taken.
Bijvoorbeeld, als je van 8 tot 9 uur door je e-mails gaat, dan besteed je dat hele uur alleen aan je e-mails.
Dit helpt je om gefocust te blijven op één taak tegelijk en voorkomt dat je tijd verspilt aan multitasking.
Focus, weet je wel.
Maak gebruik van hedendaagse technologie
Er zijn tal van tools en apps beschikbaar die je kunnen helpen bij het beheren van je tijd.
Van agenda’s en to-do-lijsten tot time tracking tools en apps voor het blokkeren van afleidingen, er is voor elk wat wils.
Ikzelf werk bijvoorbeeld graag met de agendaplanner van Outlook om meetings in te plannen.
Verder ben ik grote fan van Microsoft To Do, waarmee ik alle taken inplan die ik te doen heb.
Beide toepassingen zijn te beheren vanuit Outlook en je kan werken met kleuren, onderverdelingen, … om alles optimaal te organiseren.
Ik krijg meldingen op mijn telefoon, en maak gebruik van handige overzichten voor mijn werkdag start.
Neem de tijd om uit te zoeken welke tools het beste bij jou passen en gebruik ze vervolgens om je tijd beter te beheren.
Leer om nee te zeggen
Een andere belangrijke vaardigheid voor time management is het vermogen om nee te zeggen.
Soms is het nodig om taken of verzoeken af te wijzen als je al te druk bent.
Het kan moeilijk zijn om nee te zeggen, maar het kan je uiteindelijk veel tijd en stress besparen.
Of zet tenminste je notificaties af als je met iets bezig bent, zodat je – ook hier – niet afgeleid geraakt en kan doorwerken aan dat wat je bezig bent.
Afleidingen zijn immers een belangrijke reden waarom mensen moeite hebben om hun tijd effectief te beheren.
Conclusie
Time management is een essentiële vaardigheid voor ondernemers en verkopers.
Het helpt je om je tijd beter te beheren, je productiviteit te verhogen en stress te verminderen.
Door het toepassen van enkele eenvoudige regels, wordt het dan ook vele malen makkelijker om jouw doelen te bereiken en jOUW business te laten groeien.
Succes!