Waarom een e-mailhandtekening?
Vele websites schermen hun contactinfo af.
Of deze info is bijvoorbeeld verwerkt in een afbeelding, zodat mensen met minder goede bedoelingen niet automatisch e-mailadressen kunnen stelen.
Hetzelfde geldt voor de handtekening onder onze e-mails.
We gebruiken afbeeldingen met tekst op om malafide acties en spammers zoveel mogelijk te weren.
De overlast van spam valt tegenwoordig best mee, o.a. door het gebruik van steeds betere spamfilters.
Daarnaast is het zo dat we als ondernemer flink wat voordelen laten liggen van een digitale handtekening onder elke mail.
Dergelijke afbeeldingen zijn namelijk klikbaar.
Wat bedoelen we daarmee?
Klikbare onderdelen van een e-mailhandtekening in HTML, leiden je direct naar de website of sociale media sites van het bedrijf.
Als je op het Facebook icoontje klikt, kom je op de zakelijke Facebookpagina uit.
Dit omdat er een hyperlink achter zit.
Door de e-mailhandtekening klikbaar te maken, kunnen we méér bezoekers en klanten naar onze website en social media kanalen krijgen.
Dat is uiteraard goed voor de naamsbekendheid en mogelijke conversies.
Wat is een e-mail handtekening in HTML eigenlijk?
In HTML – de opmaaktaal voor webpagina’s die we momenteel kennen – kunnen we o.a. kleuren, stijlen, en hyperlinks toevoegen aan onze website.
Wat we óók kunnen doen is, onze digitale handtekening maken in HTML.
Daarbij zorgen we ervoor dat alle velden – inclusief afbeeldingen en het logo – in de e-mailhandtekening klikbaar worden.
Als men op het LinkedIn icoontje klikt, komt men op de zakelijke LinkedIn pagina van het bedrijf terecht.
Als men op het logo klikt, gaat men rechtstreeks naar de website. Én van daaruit eventueel naar de webshop.
Vanuit de e-mailhandtekening kan je rechtstreeks naar dit alles linken.
Zodoende is je digitale handtekening goud waard.
Meteen alles in je eigen huisstijl
De digitale handtekening kan je ook gebruiken om je huisstijl meteen door te voeren in de e-mailhandtekening.
Zo hebben alle medewerkers een handtekening met dezelfde exact uitstraling en opmaak.
Maar uiteraard wél met hun eigen, persoonlijke gegevens.
Deze huisstijl had je al doorgevoerd in je bedrijfsdocumenten, in folders, op de website en op de visitekaartjes.
Maar dit kan natuurlijk óók in de e-mailhandtekening.
Een e-mail handtekening automatisch laten genereren
Als je nóg een stapje verder wilt gaan, kan je het maken van de e-mailhandtekening zelfs automatiseren.
Je kan eenmalig een sjabloon van een e-mailhandtekening maken.
Deze wordt in HTML gemaakt, met programma’s als bijvoorbeeld Dreamweaver of Tarantula.
Als je eenmaal een sjabloon hebt gemaakt kan dit worden per gebruiker worden aangepast.
Hierna wordt de HTML code opgeslagen in de achterliggende bestanden van het e-mailprogramma van de gebruiker; bijvoorbeeld Microsoft Outlook.
Zo is de handtekening helemaal gepersonaliseerd.
Je vindt er een functiebeschrijving, een bedrijfslogo en de contactgegevens; zoals het GSM nummer van de medewerker.
De huisstijl zorgt ervoor dat alles er uniform uitziet.
Uiteraard oogt zo’n e-mailhandtekening uitermate professioneel.
Heb je onvoldoende kennis van HTML code om aan de slag te gaan met een HTML editor als Dreamweaver?
Geen nood; er bestaan tegenwoordig zelfs websites waar je online een e-mailhandtekening kan maken door velden in te vullen en afbeeldingen te uploaden.
Hierna wordt de e-mailhandtekening automatisch gegenereerd in HTML code, die je gewoon kan downloaden.
Meer bezoekers op je website = meer conversies
Het belangrijkste voor je bedrijf is dat je op deze manier – overal waar je mails terecht komen – potentiële klanten voor je bedrijf hebt zitten.
Vaak worden mails doorgestuurd en komen ze op plaatsten terecht waar je zelf geen vat op hebt.
Als mensen nieuwsgierig zijn, klikken ze op één van de diverse links in je e-mailhandtekening.
Meteen zitten ze op je Facebookpagina of op je website. Uiteraard heb je op je Facebookpagina ook een backlink naar je website opgenomen.
Alles draait erom op zoveel mogelijk bezoekers naar je website en webshop te krijgen.
Mogelijks zullen enkele van deze bezoekers iets bij je kopen en zorgen voor extra conversies.
Deze conversies ontstonden door het optimaal gebruik van je e-mailhandtekening in HTML.
Je kan zelfs op deze manier ook extra reviews verzamelen.
Plaats gewoon een rechtstreekse link naar je Google Mijn Bedrijf pagina.
Als alles netjes naar elkaar doorgelinkt is, merkt Google dit op en wordt dit gewaardeerd.
Je website komt hiermee hoger te staan in de Google ranking.
Ook dat is natuurlijk mooi meegenomen als onrechtstreekse SEO tip!
Succes!