Online Marketing en het effect van de corona crisis
We leven op dit ogenblik met de corona crisis in bijzonder zware tijden.
Vele landen zijn – net als wij – in lockdown om te vermijden dat nog meer mensen worden getroffen door dit verschrikkelijke virus.
Mensen hun leven wordt helemaal overhoop gegooid nu scholen sluiten, mensen terug vallen op tijdelijke werkloosheid, sociale contacten weg vallen, …
Dit heeft natuurlijk ook verregaande gevolgen voor onze economie.
Ook bedrijven worden zwaar getroffen door de impact van de getroffen noodmaatregelen.
Voor de kleine zelfstandigen is dit niet anders; velen zien een groot deel van – of hun volledige – bron van inkomsten uitvallen.
Waarom dan nog blijven investeren in Online Marketing denk je dan?
Online Marketing vaak de eerste besparing
Logisch dat ondernemingen in dergelijke omstandigheden gaan snoeien in de kosten.
Als er geen nieuwe leads binnen komen, is het voor velen moeilijk om te blijven investeren en niet in de problemen te komen.
Bedrijven in hun groeifase die dus teren op vooral nieuwe klanten, hanteren hierbij vaak grote Online Marketing budgetten.
Toch zeker in verhouding met hun omzet.
Denk aan de website onderhoud kosten, social media advertenties, google advertenties (SEA), e-mail marketing campagnes, … .
Deze kosten lopen gewoon door, maar als de instroom aan leads wegvalt is er een probleem.
In tijden van enorme onzekerheid is het dan ook logisch dat de eerste insteek is om te besparen op de kosten voor Online Marketing.
We weten immers niets hoe lang deze corona crisis nog zal duren en wanneer het “normale leven” weer zal hervatten.
Als we al ooit terug volledig gaan naar wat het was voor de corona crisis.
Want misschien gaan we anders leven en werken dan voorheen; en mogelijks meer inzetten op online shopping en afstand werken.
Online Marketing is nodig, ook tijdens de corona crisis
Als je natuurlijk op dit ogenblik nog wél actief bent en producten of diensten levert, is het meer dan ooit belangrijk om gevonden te worden.
Denk maar aan online shops, afhaal- en bezorging van maaltijden, … .
Door de corona crisis lockdown zitten vele mensen thuis en wordt er veel meer online besteld.
Het is voor die bedrijven dan ook belangrijk om optimaal gevonden te worden wanneer potentiële klanten op zoek zijn naar die specifieke diensten.
Maar zelfs als je als bedrijf op dit ogenblik geen klanten meer kan of mag bedienen, hoeft de corona crisis niet het einde te betekenen van je Online Marketing activiteiten.
Je kan bijvoorbeeld nu richten op het uitbouwen van naamsbekendheid en imago versterking.
Mensen hebben immers méér tijd vrij dan voorheen om te spenderen op hun sociale media of op jouw website.
Zorg ervoor dat je positief uit de hoek komt met bijvoorbeeld een blog met waardevolle tips voor je klanten én potentiële klanten.
Het is dan ook belangrijk om te blijven inzetten op Online Marketing; ook tijdens de corona crisis.
Online Marketing inspanningen met effect na de coroana crisis
Weet ook dat inspanningen op vlak van Online Marketing vaak tijd nodig hebben om hun effect te zien.
Als we kijken naar bijvoorbeeld zoekmachine optimalisatie (SEO), is dit zeker het geval.
Waarom niet gebruik maken van de onverwacht vrijgekomen tijd, en hiermee aan de slag gaan?
In deze zware periode heb je als ondernemer misschien net wél de tijd die je vroeger niet had om bijvoorbeeld eindelijke enkele extra website pagina’s te (laten) maken.
Of om de website te laten vernieuwen met een nieuw webdesign zodat die klaar is wanneer de getroffen maatregelen zullen afzwakken en we terug richting vertrouwd ritme zullen gaan.
Al ga je zoals in het vorige punt beschreven zelf gaan bloggen, of zélf aan de slag met website optimalisatie.
Mits goed aangepakt zal het effect hiervan over enkele weken/maanden voelbaar zijn in een betere terug vindbaarheid.
Online Marketing zorgt voor afleiding tijdens de corona crisis
Tot slot is het verstandig om niet alleen naar de negatieve impact van deze verschrikkelijke corona crisis te kijken.
Meer dan ooit is het belangrijk om de positieve kanten te bekijken en ons hieraan op te trekken.
Het bezig zijn met Online Marketing kan voor een welgekomen afleiding zorgen tijdens de corona crisis.
Of je dit nu zelf doet of uitbesteed, het is belangrijk om hiermee aan de slag te gaan.
Want wie nu zaait, kan later oogsten.
Succes!