Adverteren is slim inspelen op aankoopgedrag
Wanneer heb je voor het laatst nieuwe schoenen gekocht?
Had je echt nieuwe schoenen NODIG?
Ik bedoel ECHT nieuwe schoenen nodig?
De kans is groot dat degene die je droeg toen je de nieuwe schoenen kocht nog steeds hebt.
Sommige mensen hebben kasten vol schoenen.
Ja, mensen kopen zelden omdat ze het daadwerkelijk nodig hebben…
Mensen kopen omdat ze het gevoel willen ervaren dat bij kopen hoort.
We genieten van nieuwe aankopen. Mensen houden niet van het gevoel dat hen iets wordt verkocht, maar het kopen zélf is leuk.
Natuurlijk kunnen we onszelf ervan overtuigen dat we écht absoluut nieuwe schoenen nodig hadden, maar als we heel eerlijk zijn, moeten we toegeven dat we het ook zonder hadden kunnen redden.
Maar wat betekent dit als ondernemer of marketeer voor onze reclame en advertentiecampagnes op Google en Sociale Media?
Hoe spelen we hier optimaal op in?
1. Benoem (unieke) voordelen van jouw product of dienst
“Ja maar dat is toch logisch”, hoor ik je al denken.
Dat is zeker logisch, maar toch wordt het niet altijd even goed toegepast.
Er is namelijk een verschil tussen kenmerken/specificaties/eigenschappen (wat iets doet) en de voordelen (wat je krijgt) die je er als klant uithaalt.
Heel vaak zie je advertenties verschijnen die het hebben over specifieke product kenmerken, zonder het te hebben over de gevolgen voor de gebruiker.
En ik kan je verzekeren dat mensen helemaal niets geven om wat een product doet, maar wel wat het voor hén doet.
Vertel over de manieren waarop een klant zijn situatie zal verbeteren na de aankoop.
Verkoop je aan bedrijven en is het door gebruik van jouw product mogelijk om de jaaromzet met 20% verhogen? Houdt een nieuwe klant minstens 6 uur per week over voor andere, leuke dingen, omdat jouw product hem helpt zijn of haar tijd anders te organiseren? Benoem dit soort dingen in je advertenties.
Wees niet geobsedeerd door de kenmerken van het product zelf. Eerlijk gezegd kan het klanten maar weinig schelen. Tenzij ze al een gelijkaardig product bezitten en op zoek zijn naar verbetering.
Laten we eerlijk zijn… mensen zijn een beetje egocentrisch en als zeker als het gaat om het uitgeven van hun zuurverdiende centen.
Het enige wat je klanten willen weten is wat er voor hen in zit.
En die vraag stelt men zich al onbewust bij het lezen van jouw advertenties.
2. Schets een beeld in je teksten van het leven NA aankoop van jouw product of dienst
Mensen zijn visueel ingestelde wezens. Laat je potentiële klanten dan ook dromen van de impact die jouw product of dienst heeft op hun eigen situatie.
En ook dat begint al in je advertenties.
“Droom jij ook van een strakke en modern uitziende woning? Door je woning met aluminium profielen af te werken, zorg je ervoor dat alles één strak geheel vormt zonder storende visuele elementen.”
Een verkoper van aluminium gevelbekleding wil zijn klanten in bovenstaand voorbeeld helpen naar een woning die een welbepaalde klasse uitstraalt, en die past bij de persoonlijkheid van zijn ideale klant.
Hij zal dat verlangen dramatiseren en potentiële klanten inspireren om zo een beeld te vormen en vast te houden, tot dat die potentiële klant klaar is om zich aan te melden en samen aan de slag te gaan.
Voor de advertenties op sociale media wordt dit nog eens versterkt door het gebruik van bijpassende afbeeldingen en/of video’s.
3. Vergeet je Call To Action niet
Hoe vrijblijvender een advertentie is opgesteld, hoe kleiner de kans dat deze waardevolle leads zal opleveren. Want zeg nu zelf: hoe vaak denk jij niet: “interessant, dit ga ik later zeker doen”?
Laat die potentiële klanten niet zomaar gaan! Stel een deadline in je advertenties.
Schets het belang om NU te kopen, of mis de deal.
En voor alle duidelijkheid; kopen kan in dit geval ook een offerte aanvraag zijn of de vraag naar meer informatie.
Wat je ook doet: zorg ervoor dat het voor die potentiële klant die je advertentie ziet onmiddellijk duidelijk is dat hij best meteen actie onderneemt en dat het duidelijk is HOE hij of zij dit kan doen.
Dit kan je doen in je tekst, of door middel van knoppen in social media advertenties.
Succes!