Remarketing? Dit is wat je moet weten
Ben je benieuwd welke voordelen remarketing kan hebben voor jouw bedrijf of webshop?
Online adverteren biedt vele verschillende mogelijkheden.
Remarketing (ook weleens beschreven als retargeting) is er daar één van.
Mogelijks heb je wel eens van de term remarketing gehoord. Maar wat is het nu eigenlijk?
En hoe kan je remarketing effectief toepassen voor de online marketing van jouw dienst, product of onderneming?
In dit artikel meer over wat remarketing precies is en hoe je de bezoekers van jouw website opnieuw kan bereiken met een effectieve en specifieke campagne.
Remarketing kan je zowel via Facebook als via Google Display Netwerk van Google Ads toepassen.
Hiermee kan je een doelgroep die al eens eerder interesse in jouw producten heeft getoond nogmaals aanspreken.
En deze keer hopelijk wél verleiden tot het ondernemen van actie.
Dit kan je onder andere doen door ze nogmaals een specifieke advertentie te tonen die betrekking heeft op het product of de dienst waarin ze interesse hebben getoond.
Ooit al eens online gezocht naar schoenen, maar deze toch niet gekocht?
En diezelfde schoenen later “toevallig” zien passeren in een digitale advertentie?
Dát dus… 🙂
Remarketing is dan ook een tweede (of een derde, of een vierde, …) kans.
Effectief inzetten van remarketing. Hoe moet dat?
Eerst en vooral moeten je webpagina’s worden herkend en opgeslagen in de browser van de bezoekers.
Dit kan door een remarketing tag toe te voegen aan je website.
Een alternatief kan zijn om te werken met aangepaste trackingcode vanuit Google Analytics.
Als je opnieuw wil targeten op doelgroepen, dan kan je dat doen door handmatig een lijst met doelgroepen aan te maken.
Hierin kan je per doelgroep bijhouden wat ze hebben gedaan op jouw website. Of in welke producten ze interesse hebben getoond en welke pagina’s ze hebben bekeken.
Stel, een bezoeker komt op jouw webshop met dameskleding en bezoekt daar een aantal pagina’s met de categorie “mouwloze topjes”.
Deze bezoeker kan je op een lijst plaatsen.
Nu je weet dat ze interesse heeft getoond in dit specifieke product, kan je dit product – bijvoorbeeld in de vorm van een banner – online adverteren op relevante websites over vrouwenkleding.
Wil je remarketing nóg specifieker inzetten via Social Media Marketing of bijvoorbeeld Google Ads?
Je kan ook bijhouden welke bezoekers jouw website hebben verlaten met een vol maar niet-afgerekend winkelmandje.
Iets heeft ze op dat moment tegengehouden om de aankoop door te zetten.
Met remarketing kan je ze nét die overtuiging geven die ze misschien nodig hebben.
“Ker eke were!” (“Kom eens terug”) zoals onze West-Vlaamse vrienden zeggen… 🙂
Nieuwe gerelateerde doelgroepen aanspreken met remarketing
Buiten het feit om dat je zelf lijsten kan bijhouden met het gedrag van jouw bezoekers, kan je dat ook aan Google overlaten.
Met de zogenaamde “Similar audience” heb je de mogelijkheid om doelgroepen te bereiken die een soortgelijke interesse in producten of diensten hebben laten zien.
Google weet aan de hand van de gedragingen van deze zoekers dat ze op zoek zijn naar hetzelfde.
Het is dus eigenlijk heel aannemelijk dat deze doelgroepen een soortgelijke interesse hebben.
Ook aan dit “op elkaar gelijkende publiek” kan je jouw online advertenties tonen op een gerelateerde website.
Dit in de vorm van een afbeelding, banner of campagne.
Dit is waarom je remarketing in moet zetten voor jouw onderneming
Kort samengevat laat je met remarketing de bezoekers dus niet zomaar jouw winkel uitlopen.
Eigenlijk loop je een stukje met ze mee de winkelstraat in.
Onderweg blijf je ze wijzen op de mooie producten die je te bieden hebt zodat ze uiteindelijk met je mee teruglopen om alsnog tot aankoop over te gaan.
Je wist immers al dat de interesse er was, dus het was een trap voor open goal.
Met remarketing blijf je klanten dus herinneren aan jouw merk of product en maak je het de concurrentie een stukje moeilijker.
Ook heb je met deze manier van online adverteren het voordeel dat je te maken hebt met een geïnteresseerde doelgroep.
Hierbij kan je dus gebruik maken van op maat gemaakte reclame boodschappen.
Daarnaast is het ook voor de conversie van jouw website of webshop zeer effectief.
Geïnteresseerde bezoekers zijn namelijk gemakkelijker te overtuigen en aan te zetten tot actie.
Let echter wel goed op en laat je remarketing acties je bezoekers niet wekenlang achtervolgen.
Wanneer je website bezoeker de sneakers die hij of zij niet heeft gekocht 3 weken later nog steeds op Facebook ziet verschijnen, werkt dit behoorlijk irritant.
Enkele dagen tot een week is dan ook de aangewezen termijn.
Succes!