Influencer Marketing; een hype
Misschien heb je er wel eens van gehoord: Influencer Marketing.
Deze Marketingvorm is in ons huidige online klimaat één van de beste en sterkste manieren om heel veel nieuwe klanten te bereiken.
Zowel grote als kleine bedrijven maken hier steeds meer gebruik van, maar het wordt nog lang niet door iedereen effectief ingezet.
Daarom dit verhelderende artikel dat samenvat wat Influencer Marketing is.
En vooral: wat het kan betekenen voor jouw bedrijf.
Hoe werkt Influencer Marketing precies?
Eigenlijk is het principe heel eenvoudig.
In de klassieke vormen van marketing geef je jouw eigen merk of product goede exposure.
En probeer je jouw product of dienst te profileren als de beste optie voor jouw doelgroep.
Om deze reden proberen veel bedrijven zichzelf neer te zetten als expert via content marketing.
Goede voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld de blogs die veel webwinkels hebben over hun producten en diensten.
Influencer Marketing gaat hierbij een stap verder.
Het laat anderen die al een expert positie in hun vakgebied hebben bereikt jouw merk of product uitdragen.
Of men zet in op zeer bekende personen, die een grote aanhang hebben op bv sociale media.
Hierdoor kunnen zij al hun fans en volgers effectief bereiken, en zal niet alleen jouw exposure maar ook de waarde van je merknaam exponentieel stijgen.
Even simpel als geniaal dus …
Waarom werkt Influencer Marketing zo goed?
Influencer Marketing is niet nieuw.
Heel veel reclamecampagnes maken gebruik van bekende personen mensen om hun product uit te dragen.
Ook zie je vaak Influencer Marketing in films of series waar de hoofdrolspelers duidelijk in beeld een product gebruiken, zoals een frisdrankmerk of schoenenmerk.
Dit was ook al zo in de jaren 90; denk maar aan Jean-Marie Pfaff met zijn bedrukte hemdkragen.
In de afgelopen 5 tot 10 jaar hebben we echter een gigantische groei gezien in de effectiviteit van Influencer Marketing.
Zogenaamde content creators op TikTok, YouTube, Instagram, Facebook en andere Social Media Marketing platformen hebben een enorm bereik van soms wel miljoenen mensen.
Denk maar aan een Kim Kardashian (114.000.000 Instagram volgers) of de Belgische Sofie Valkiers (506.600 Instagram volgers).
Door dit soort mensen in te zetten om jouw merk of product te promoten kan je niet alleen heel veel mensen bereiken.
Je kan ze ook kan bereiken vanuit een positie van expertise; bv mode.
Juist omdat deze vloggers, bloggers, … zoveel content maken over goede producten en services hebben ze een hele grote overtuigingskracht.
Hierdoor is de conversion rate (de verhouding van het aantal website bezoekers t.o.v. zij die een actie ondernemen) ook vele malen hoger dan bij traditionele vormen van reclame.
Natuurlijk is een Kim Kardashian niet voor elke business interessant om in te zetten.
Weet echter dat binnen élke business wel autoriteiten zitten met een grote aanhang die het mogelijks interessant maken om mee samen te werken.
Succes!