Google Search watte?
Misschien klinkt de naam Google Webmaster Tools vertrouwder in de oren voor sommige mensen.
In 2015 werd deze naam echter aangepast naar Google Search Console.
Waarom? Google breidt zijn aanbod en hun activiteiten continu uit en men probeert hierbij steeds vernieuwend te zijn.
Vandaag de dag wordt deze SEO toolset al lang niet meer enkel gebruikt door webmasters, maar ook door SEO specialisten, marketeers, webdesigners, programmeurs, ICT’ers, maar vooral ook door ondernemers zélf.
Hierdoor dekte de vorige benaming de lading niet meer voor de volle 100%, en was het tijd om deze te transformeren naar Google Search Console.
Dus zelfs als jij helemaal geen webmaster of webdesigner bent, kan deze toolset in ieder geval ook bijzonder nuttig zijn voor jou.
In dit artikel lees je dan ook wat Google Search Console kan betekenen voor jou, jouw website, en voor jouw SEO strategie.
Hoe jij wordt gezien?
Het belangrijkste aspect van de Google Search Console is dat het jou inzichten geeft in hoe de wereld – en zeker zo belangrijk; de zoekmachines – jouw website zien.
Aangezien jij zelf vele uren gespendeerd hebt aan het webdesign en het inhoudelijk aspect van jouw website, is het raadzaam om jouw website ook eens door een andere bril te bekijken.
Met de Google Search Console kan je jouw website beheren vanuit een kritische hoek, en zo ontdekken hoe jouw website wordt gezien door Google en door jouw bezoekers.
Je kan ervoor zorgen dat jouw content 100% toegankelijk wordt voor Google en je kan zelfs aangeven waar Google specifieke delen van jouw website kan terugvinden die anders misschien moeilijker vindbaar zijn.
De tool ondersteunt jou eveneens bij het onderhouden van jouw website met een minimale belasting op de prestaties, en biedt jou oplossingen voor malware- en spamproblemen om zo jouw website schoon te houden.
Een ander belangrijk element is dat deze tool jou toont wat jouw bezoekers concreet te zien krijgen in de beschrijvingen, wanneer men een zoekopdracht uitvoert met de Google zoekmachine.
Indien noodzakelijk kan je vervolgens wijzigingen aanbrengen of de inhoud verwijderen die jij eigenlijk helemaal niet wilt weergeven in de zoekopdracht.
Hoe je wordt gevonden
De Google Search Console laat jou ook zien welke concrete zoekwoorden ervoor zorgen dat jouw site wordt weergegeven in de zoekresultaten.
Je vind eveneens terug welke zoekopdrachten hebben geleid tot meer verkeer naar jouw website, maar ook welke zoekopdrachten net minder goed presteren.
Je begrijpt dat dit naar SEO toe bijzonder waardevolle informatie is, waarmee je tactisch aan de slag kan binnen jouw digitale marketing strategie.
Conclusie
Het creëren én het onderhouden van een drukbezochte website die nieuwe klanten aantrekt en de juiste, waardevolle content biedt vergt grote inspanning.
In ons artikel “Hoe verbeter je gratis jouw resultaten in de Google Ranking” vind je ook alvast meer informatie hieromtrent.
De Google Search Console biedt jou hierbij in elk geval al de essentiële informatie die jou kan ondersteunen bij het realiseren van jouw doelstellingen.
En last but not least; dit SEO pareltje is volledig gratis… 🙂
Succes!