3 gouden closing tips in sales - Bart Daems - Sales Training

3 gouden closing tips in sales

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op de nieuwsbrief en blijft steeds op de hoogte van de laatste nieuwtjes en blogs!

Closing in verkoopgesprekken is cruciaal

Als verkoper is het afsluiten van verkoopgesprekken misschien wel het meest cruciale onderdeel van het verkoopproces.
Het is de fase waarin de klant uiteindelijk beslist om de aankoop te doen.

Hierbij alvast drie gouden tips om jouw verkoopgesprekken succesvol af te sluiten.

 

1. Het belang van een goede vraagstelling

Een goede vraagstelling is van essentieel belang om een verkoopgesprek succesvol af te sluiten.
Door de juiste vragen te stellen, krijg je als verkoper een beter beeld van de behoeften en wensen van de klant.

Alleen zo kun je een oplossing bieden die perfect aansluit op de wensen van de klant.

Een goede vraagstelling is ook cruciaal om de klant later te overtuigen van de meerwaarde van jouw product of dienst.

 

2. Bouw een connectie (rapport) met de klant op

Een degelijke connectie met de klant opbouwen is een ander belangrijk onderdeel van het verkoopproces.

Mensen doen immers zaken met mensen die ze sympathiek vinden en vertrouwen.
Dan – en enkel dan – zal je (misschien) verkopen.

Die connectie opbouwen kan bijvoorbeeld door interesse te tonen in de persoonlijke of zakelijke situatie van de klant.

Zo kun je de klant laten zien dat je oprecht geïnteresseerd bent in zijn of haar behoeften en verwachtingen en wat er speelt.
Je begrijpt wat belangrijk is, waar hij of zij tegenaan loopt, en zoekt samen naar een manier om hem of haar te helpen.

Door een goede connectie – in NLP ook wel rapport genoemd – op te bouwen, vergroot je de kans dat de klant uiteindelijk voor jouw product of dienst kiest.

 

3. Zie afsluiten als een formaliteit

Het afsluiten van een verkoopgesprek is eigenlijk een formaliteit.
Als alle voorgaande stappen in het verkoopproces goed zijn doorlopen, is de kans groot dat de klant bereid is om tot aankoop over te gaan.

Zorg er daarom voor dat je tijdens het verkoopgesprek de nadruk legt op de behoeften en wensen van de klant en de meerwaarde van jouw product of dienst.
Zo maak je het voor de klant eenvoudiger om de beslissing te nemen om tot aankoop over te gaan.

Op zich moet je dit écht niet moeilijker maken dan het is, en er gewoon naar (durven) vragen.

 

Samengevat

Het afsluiten van verkoopgesprekken is een cruciaal onderdeel van het verkoopproces.
Door de juiste vragen te stellen en een goede connectie met de klant op te bouwen, vergroot je de kans op succesvol afsluiten.

Het is belangrijk om te onthouden dat afsluiten eigenlijk een formaliteit is en dat het eenvoudiger wordt als alle voorgaande stappen in het verkoopproces goed zijn doorlopen.

Zorg er daarom voor dat je tijdens het verkoopgesprek de nadruk legt op de behoeften en wensen van de klant en de toegevoegde waarde van jouw product of dienst, om de klant te helpen zijn situatie te verbeteren.

 

Succes!

Kan jouw onderneming hulp van een Business Coach gebruiken?

Neem contact op voor meer info of een vrijblijvende afspraak

 

Download dit GRATIS ebook vol Tips & Tricks voor ondernemers!

 
Deel dit bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *